Çalışma Hayatı

Ücretsiz izine çıkarıldım

Merhaba Hüseyin Bey

Ben özel bir şirkete 24 Haziran 2013 de işe girdim 14 ağustos 2015 de ücretsiz izine ayrıldım. Fakat bana hiç bir şey söylenmedi seni ücretsiz izine ayırmamız gerekiyor durumlarımız kötü denildi durumlar düzelirse geri ararız sigortan bu aylık yatar dedi ve bin lira da para verdiler çalıştığın günlerin parası diyerek. Ben bu durumda ne yapmalıyım 15 gün önceden haber verilmesi gerekmiyor mu? İşten çıktın da demiyorlar. Yanıtınız için teşekkürler şimdiden.

Merhaba sayın okuyucumuz

İş yasamızda ücretsiz izine ait çok sınırlı düzenleme vardır. Buna göre kadın işçiye doğum sonrası talebi halinde verilmesi gereken 6 aya kadar ücretsiz izin ve yıllık ücretli iznini başka bir yerde geçirecek işçiye talebi halinde verilmesi gerek 4 güne kadar ücretsiz izin dışında bu konuya ait bir düzenleme yoktur.

İşvereninizin sizi ekonomik gerekçelerle de olsa bu şekilde ücretsiz izne sevk etmesi yerleşik Yargıtay kararlarına göre bir işveren feshi ile aynı anlama gelmektedir. Bu nedenle bu işyerinden kıdem ve ihbar tazminatlarınızı talep ederek ayrılabilirsiniz.

İyi günler

İşveren ücret bordrosu vermiyor

İyi günler Hüseyin Bey

Ben özel sektörde kurumsal olduklarını söyleyen bir firmada çalışmaktayım. Hafta içi 6 saat çalışmamız yarım saat yemek molamız ve 10 dakika normal çay molamız var. Ama hafta sonlari 12 saat aralıksız çalışma ve 1 saat yemek 10 dakika normal molamız var. Yasal olarak benim bu çalışma şartlarına itirazım olabilir mi? Ayrıca aylık olarak çalışanlara ne maaş bordosu veriliyor nede aylık olarak maaş bordrosu ya da ücret pusulası diye herhangi bir şey imzalamıyoruz belirsiz süreli iş sözleşmemiz var ama sözleşmede hiç bir şekilde bunlar yazmıyordu. Bize de yazılı ya da sözlü olarak kimse bunu beyan etmedi. Ve resmi tatillerde de ayni şekilde 12 şer saat çalışma yapmaktayız. Ay sonunda hesabımıza yatan ücretin ne olduğunu bilmediğimiz için ve maaş bordrosu imzalatılmadığından dolayı kimse net maaşını tam olarak bilmiyor.

Ama muhasebecinin bir personele söylediği şey su şekilde bu firmada resmi tatillerde mesailer %100 olarak hesaplanmaktadır. Normal şartlarda %200 olması gereken resmi tatil çalışmaları uygulanmıyor verilen mesailerin eksik kısmi ise ücretli izin olarak kullandırılmıyor bu haksızlıklara boyun eğmemek için ne yapmamız gerekiyor ya da nasıl bir yol izlememiz gerekiyor şimdiden teşekkürler

Merhaba sayın okuyucumuz

İş yasamıza göre haftalık çalışma süresi 45 saattir. Ara dinlenmeleri (çay ve yemek paydosları) çalışma süresinden sayılmaz. Siz hafta içi 5 gün 6 saat Cumartesi 12 saat çalıştırıldığınızı belirtiyorsunuz. Bu durumda haftalık çalışma süreniz 42 saat eder ki yasal çalışma süresinin altında çalışıyor olursunuz. Yani burada itiraz edeceğiniz bir durum yok.

İşverenlerin çalışanlarına her ay bir ücret hesap pusulası (bordro) vermesi yasal bir zorunluluktur. İşçiye imza karşılığı verilmesi gereken bu belgenin verilmemesi idari para cezasını gerektirir. Bu nedenle bordrolarınızı işveren kuruluştan ısrarla talep ediniz. Vermemekte ısrar ederseler işyerinizin bağlı bulunduğu Türkiye İş ve çalışma Kurumu şubesine şikayet edebilirsiniz.

Resmi tatil olarak adlandırdığınız Ulusal bayram ve Genel tatillerimizde çalışan işçiye yasa gereği sadece 1 yevmiye (1 günlük ücret) daha ödenir. %100 %200 gibi bilgiler doğru değildir. Bunlar sadece işverenlerin işçileri ile işe alırken özel olarak anlaşmaları var ise( iş sözleşmelerinde bu konulara yer verilmiş ise) talep edilebilmesi söz konusu olan ödemelerdir.

Özet olarak şayet işyerinizdeki uygulamalar verdiğiniz bilgilerden ibaret ise ücret hesap pusulasının verilmemesi dışında işyerinizde haksızlık veya yasa dışı olarak nitelendirilebilecek bir uygulama yok gibi görünüyor.

İyi günler

Önceki ve Sonraki Yazılar