banner87

Taşımacılığa büyük zam

Taşımacılıkta zam kapıda... Kur artışı ile hem ihracat hem de ithalat düştü. İthalattaki düşüşün daha fazla olması nedeniyle ihracatı yükü taşıyan TIR'lar dönüşte taşıyacak yük bulmakta zorlanıyor. Lojistikçilerin kaybı azaltmak için ihracat navlununa yüzde 40’a varan zam yapmaya hazırlandığı bildiriliyor.

Taşımacılığa büyük zam

Taşımacılıkta zam kapıda... Kur artışı ile hem ihracat hem de ithalat düştü. İthalattaki düşüşün daha fazla olması nedeniyle ihracatı yükü taşıyan TIR'lar dönüşte taşıyacak yük bulmakta zorlanıyor. Lojistikçilerin kaybı azaltmak için ihracat navlununa yüzde 40’a varan zam yapmaya hazırlandığı bildiriliyor.

03 Eylül 2018 Pazartesi 12:05
Taşımacılığa büyük zam

Taşımacılıkta zam kapıda... Kur artışı ile hem ihracat hem de ithalatta daralma görüldü. Ancak ithalattaki daralma daha fazla olduğu için ihracat yükü taşıyan TIR'ları, dönüşte taşıyacak yük bulmakta zorlandığı belirtiliyor. Lojistikçilerin kaybı azaltmak için ihracat navlununa yüzde 40’a varan zam yapmaya hazırlandığı bildiriliyor. 

Yüzde 40 zam, 3 bin avroya yaklaşan Almanya karayolu navlununun 4 bin 200 avroya kadar çıkması anlamına geliyor. Navlunlardaki artışta petrol fiyatlarındaki artış da etkili. 

Dünya gazetesinden Aysel Yücel'in haberine göre kur artışından dolayı lojistikçilerin hedeflenen maliyetlerini tutturamadığını ve kur farkından dolayı büyük kayıp yaşadığını dile getiren Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Emre Eldener, şöyle konuştu:

“Kur artışı sonrası ürün fiyatları önemli ölçüde arttı. Kurlardaki dalgalanmaların devam edeceği endişesiyle bazı firmalar siparişlerini iptal etti. Ek olarak düzenli ithalat yapan firmalar da ithalat yüklemelerine kısmen ara verdiler, dövizde piyasanın oturmasını bekliyor ve öncelikle ellerindeki stokları satmaya çalışıyorlar. Bu nedenle hava, deniz ve karayolu ithalat yüklemelerinde Ağustos ayında ciddi yavaşlama oldu. Avrupa karayolu ihracat yüklemelerinde ihracat navlunları maalesef çok yükseldi. Bunun nedeni de Avrupa’ya giden araçların ithalat yükü bulmakta şu aralar çok zorlanmaları. Hem dövizdeki dalgalanmalar hem de ağustosta Avrupa’da birçok üretim tesisinin tatilde olması ithalat yüklemelerinde büyük aksamalara neden oldu.”

KUR SABİTLEME GÜNDEMDE

Lojistikçi ve ihracatçının kur risklerini bertaraf etmek adına "kur sabitleme" gibi farklı uygulamaları gündeme aldığını belirten Eldener, “Genelde uluslararası taşımalarda kar marjları düşük olduğundan ötürü son iki ayda karşılaştığımız ciddi kur artışları hem vade verip hem de fatura tarihli TL ödeme tahsil eden lojistik firmalarını çok zor durumda bıraktı. Söz konusu uygulama firmaların bireysel tercihlerine ilişkin bir durum olup firmaların sürekli çalıştıkları müşterileri ile karşılıklı görüşerek bir çözüm yolu üretmeye çabaladıklarını görüyoruz. Lojistikçiler ve ithalatçılar kur risklerini bertaraf etmek adına ‘döviz forward’ gibi farklı uygulamaları önümüzdeki dönemde devreye sokacaklardır” dedi.

BAZI ŞİRKETLER TAŞIMA YAPMIYOR

Sektör temsilcileri bazı ihracatçı firmaların araç bulmakta zorlandığını, özellikle küçük bazı nakliye şirketlerinin dönüşte yük bulamama endişesi taşıdığı için taşıma yapmayı tercih etmediğini belirtiyor.

TİM: LOJİSTİKÇİNİN ZAMMI MAKUL SEVİYEDE OLMALI

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Lojistik Konseyi Başkanı Bülent Aymen, lojistikçilerin ihracat navlununa zam yapmasını anlayışla karşılayabileceklerini ancak bu oranın makul seviyede olması gerektiğini vurguladı.

Aymen, konuyla ilgili şunları söyledi:

“Kur artışından dolayı ülke ekonomisinde sıkıntılı günler yaşanıyor. Dış ticaretimizde de birtakım sıkıntılar var. İthalat tarafında büyük durgunluk var. Dolayısıyla ihracat yükünü taşıyan hem konteynerler hem de TIR’lar, dönüşte boş dönmek zorunda kalabiliyor. Böyle bir dönemde her tarafın birbirine destek olması lazım. Dolayısıyla ihracat navlununa yapılacak bir zammı anlayışla karşılayabiliriz ancak bunun makul seviyelerde olması gerekiyor. Şu anda navlunun toplam maliyetlerimizdeki oranı yüzde 7 ila yüzde 20 arasında. Eğer bu yüzde 20’yi aşarsa rekabet gücümüzü azaltır. Öte yandan kur artışından dolayı ihracatçının büyük kazanç sağladığı ifade ediliyor ancak, bu doğru bir bakış açısı değil. Çünkü gelir artarken içeride maliyetlerimiz de artıyor. Ayrıca birçok müşteri tarafından üzerimizde indirim yapılması yönünde baskı var. Yabancı müşterilerimiz kur arttığı için bizden indirim bekliyor, aksi halde Çin’den alma tehdidi yapıyor.”

AYDA 70 BİN TIR ÜLKEYE BOŞ DÖNÜYOR 

Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nin (UND) son açıkladığı taşıma rakamları raporunda 2018 yılının ilk 7 ayında ithalat taşımalarında genel toplamda yüzde 1 düşüş olduğu görülüyor. Ancak, ağustos ayında ise çok daha fazla düşüş bekleniyor.

İthalat taşımalarında en fazla düşüş yaşanan ülkeler arasında yüzde 22 ile Birleşik Krallık, yüzde 8 ile Bulgaristan ve yüzde 7 ile İtalya bulunuyor.

Türk taşımacılar, Avrupa’dan aylık 5 bin, Irak ve Suriye’den 50 bin, Azerbaycan ve Gürcistan’dan 10 bin, İran’dan 2 bin 500, Rusya’dan 2 bin olmak üzere toplamda aylık 70 bin araç ile kendi ülkelerine boş dönüş yapıyor. Yabancı araçlar ise Türkiye’ye aylık 10 bin adet boş giriş yapıyor ve bu araçların başında Gürcistan, Bulgaristan, Romanya, Makedonya geliyor.

Önerilen Haberler
Anahtar Kelimeler:
TaşımacılıkZam
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
tarkan 2018-09-03 13:53:54

bu tir söförleri tayyibi öve öve yere yurda koymuyorlardi batin amk haysiyetsizleri