banner87

'Erdoğan artık çöküşe geçti'

T24 yazarı gazeteci Hasan Cemal, 'hiçbir şey sonsuza kadar sürmez'...

'Erdoğan artık çöküşe geçti'

T24 yazarı gazeteci Hasan Cemal, 'hiçbir şey sonsuza kadar sürmez'...

23 Eylül 2018 Pazar 17:54
'Erdoğan artık çöküşe geçti'

Hasan Cemal, "İyimserlik değil karamsarlık boy verdi iç dünyamda. Yakın geleceği göremedim çünkü. Dünyanın da, Türkiye'nin de önü karanlıktı.
Bu karanlığın içinden ne çıkacak, öngöremiyordum." ifadelerini kullanırken; Erdoğan'ın artık yükselmediğini yazdı.

İşte o yazı:

Hiçbir şey sonsuza kadar sürmez.
Demokrasi de gün gelecek tarihin sayfaları arasına gömülecek.
Güçler ayrılığı, yargı bağımsızlığı, özgür medya demek olan liberal demokrasi bugün orta yaş krizi içinde. 
Perişanları oynuyor.
Demokrasiye daha iyi bir alternatif var mı?
Churhill 1947'de, “Demokrasi en kötü yönetim biçimidir” der, ama hemen arkasından, “Bugüne kadar denenmiş olan bütün yönetim şekilleri hariç olmak şartıyla..." diye ekler.

Amerikan demokrasisi Trump'ı aşabilir; ancak Erdoğan akla geldiğinde aynı şeyi Türkiye'de demokrasi için söylemek güçtür.
Batı demokrasisi yaşamakta olduğu orta yaş krizini aşacak!

Bu satırlar benim değil, elimin altındaki bir kitaptan aldım. Adı, Demokrasi Nasıl Sona Sona Eriyor (How Democracy Ends).
New York'ta geçen haziran ayında çıktı. Yazarı, David Runciman, Cambridge Üniversitesi'nden bir siyaset bilimi profesörü.
Bu satırları, cumartesi günü öğle vakti bahçemizdeki ağacın altında yazarken tepemde müthiş bir cayırtı ve gümbürtü koptu. 
Yerimden fırladım. 
Üç tane savaş uçağı... 
Boğaz'ın üzerinden Şehitler Köprüsü istikametinde, arkalarında hızla buharlaşan beyaz izler bırakarak bir anda gözden yitip gittiler.
Tedirgin oldum.
Ne oluyor, sorusu ister istemez kıvrıldı kafamın içinde...
15 Temmuz gecesini hatırladım.
Ankara'da, darbe zamanlarında Çankaya Köşkü üzerinden uçurulan jet uçaklarının çıkardığı korkutucu seslerle, başkent sokaklarında boy gösteren tankların paletlerinden çıkan o gacır gucur ürpertici sesler aklıma geldi.
Askeri darbeler...
Yine olabilir mi?
Okuduğum kitap olabilir demekle birlikte askeri darbelerin artık geçmişte kaldığının altını çiziyor.
Askeri darbelerin yerini, günümüzde seçim sandığından çıkan sivil darbelerin aldığına işaret ediyor. 
Verilen örnekler arasında Türkiye'yle Erdoğan var tabii...
Kitapta uzun uzun demokrasiye dair alternatifler anlatılıyor, tartışılıyor. Çin modeli bu çerçevede yerini alıyor.
Yükselen popülist milliyetçiliği besleyen kaynaklar da büyüteç altında.Kitapta şu noktalara da dikkat çekiliyor:

Kapatby ReklamStore
İkinci Dünya Savaşı'nı izleyen 40 yıllık Soğuk Savaş döneminde liberal demokrasinin en iyi zamanlarını yaşadığı... 
Çünkü kapitalizmin istikrarlı bir ekonomik büyümeyle birlikte hayat standartlarını yükselttiği... 
Refah devletine kapıyı açtığı... 
Sağlık, eğitim gibi alanlarda gelişme sağladığı...
Böylece siyasal elitin de kitlelerin güvenini kazandığı belirtiliyor kitapta.

Günümüzde ise özellikle son yirmi yılda, bütün bu alanlarda geriye gidişin yaşandığını, bunun daliberal demokrasileri fena halde gerilettiğini, kitleler nezdindeki çekiciliğine darbe indirdiğini söylüyor, Cambridge'li siyaset bilimi hocası...

Son zamanlarda demokrasinin halleriyle ilgili olarak epeyce kitap okudum. Çoğu bu yıl çıkmış olan kitapların yazarları, Amerika ve İngiltere'nin önde gelen üniversitelerinden akademisyenlerdi.

Pek öyle içim açılmadı bu kitapları okurken. 
İyimserlik değil karamsarlık boy verdi iç dünyamda.
Yakın geleceği göremedim çünkü.
Dünyanın da, Türkiye'nin de önü karanlıktı.
Bu karanlığın içinden ne çıkacak, öngöremiyordum.
Öngören de pek yoktu, okuduklarım arasında...

Bu nedenle de, Cambridge'li akademisyen David Runciman'ın bu kitabının sayfaları arasında dolaşırken, genellikle yanıtsız birçok soru uçuştu kafamda...
19. Yüzyılla 20. Yüzyılın başlarındaki vahşi kapitalizm dönemini düşündüm.
Bu dönemin insanlığın başına açtığı korkunç felaketleri anımsadım.
Birinci Dünya Savaşı...
Mussolini...
Stalin...
Büyük Ekonomik Buhran...
Hitler...
İspanya İç Savaşı, Franko...
İkinci Dünya Savaşı...
Ve sonrasındaki totaliter rejimler...

Dünya yine böyle korkunç acıların yaşandığı kapkaranlık bir döneme sürüklenebilir mi?
İkinci Dünya Savaşı sonrasında kapitalizmin vahşi yanları törpülenmiş, kapitalizm sosyal refah devleti ile epeyce ehlileştirilmiş, kitlelerin hayat standartları yükselmişti.

Vahşi değil güler yüzlü kapitalizm tarih sahnesine çıktı.
Bu sayede, İkinci Dünya Savaşı'ndan itibaren siyaset sahnesinde liberal demokrasinin yıldızıparlamaya başladı ve tarihin en büyük barış projesi olarak Avrupa Birliği'nin temelleri atılarakmilliyetçilik hastalığının tedavisine ciddi olarak el atıldı.

Batı'nın demokrasi projesindeki Amerika-Avrupa ittifakıyla Soğuk Savaş sonrasında kırk yıllık demokrasi dönemi açıldı, bu da 1989'da Berlin Duvarı'nın yıkılmasıyla sonuçlandı. 
Bundan sonraki 20 yıl boyunca da, tarihin sonu çığlıklarıyla liberal demokrasinin zafer sarhoşluğu yaşanacaktı.
Ancak bunun böyle olmadığı son 10 yılda belli oldu. Batı'da patlayan 2008 mali krizi ile birlikteküresel kapitalizmin çöküş hâlleri gözler önüne serildi.

Türkiye'de yarın ne olacak, biliyor muyuz? Karanlıktayız


Küresel kapitalizmin ekonomik ve siyasal elitleri açgözlülükleri ve kibirleriyle sınıfta çaktılar.

Amerika'da Trump böyle kazandı.
Avrupa'da milliyetçilik ve popülizm böyle sahne almaya başladı.
Irkçı, yabancı düşmanı, Müslüman düşmanı, farklılıklardan hiç hazzetmeyen, demokrasiyi sevmeyen siyasal akımlar Avrupa Birliği'nin sınırları içinde böyle güçlendiler, hatta iktidara tırmandılar.
Şimdi böyle bir Amerika var.
Böyle bir Avrupa var.
Bu karanlık süreç devam edecek mi?
İnsanlığın başına yine korkunç felaketler sarılacak mı?
Bu hortlakların dansı bir süredir yine gözümüzün önünde.
Sorular da ister istemez kulaklarımıza çalınmakta:
Faşizm, Nazizm, Komünizm benzeri rejimler Batı'da yine sahne alacak mı?
Yoksa, küresel kapitalizm kendini toparlayacak mı? 
Kendini reforme edebilecek mi? 
Yeniden istikrarlı bir büyüme rayına oturabilecek mi ekonomiler? 
İşsizliğe, yoksulluğa ve eşitsizliklere çözümler üretebilecek mi? 
Güler yüzlü bir hâl alarak liberal demokrasiyi yeniden güçlendirebilecek mi? 
Yüzlerini demokrasiden popülizme, otoriter ve diktatoryal düzenlere çevirmiş ve yeniden milliyetçi rüzgârlara kapılmış olan kitlelerin güvenini yeniden kazanabilecek mi?
Böyle bir ihtimal var mı?
Yoksa küresel kapitalizm ve küresel elitlerin bugün artık böyle niyetleri yok mu? 
Bu konuda, boşuna umutlanma diyen sesler de kulağıma geliyor.
Diyorlar ki:


Demokrasinin gerçek altyapısı kapitalizm değil, sosyalizmdir!
Olabilir.
Ama ben de onlara diyorum ki, bu sosyalizm dediğiniz nedir, hele bi gelin de anlatın. 
Bir şeylerin çökmekte olduğu çok açık da, yerine neyin gelmekte olduğunu öngörmek çok zor.

Türkiye'de yarın ne olacak?
Biliyor muyuz?
Hayır.
Karanlıktayız.
Peki ya Erdoğan?..
Artık yükselişte değil.
Çöküşe geçti.
Ama ondan nasıl, ne zaman kurtulacağız?
Bilen var mı?
Sanmıyorum.
Onun yerine ne, nasıl bir düzen gelecek?
Biliyor muyuz?
Sanmıyorum.
İyi pazarlar!

Önerilen Haberler
Son Güncelleme: 23.09.2018 18:10
Anahtar Kelimeler:
Hasan CemalErdoğan
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
KECi COBANI 2018-09-23 18:09:46

BÜTÜN DÜNYA CÖKÜSÜN FARKINDADIR ERDOGANDAN SONRA NE GELiRSE GELSiN YETERKi BU HASTA ORTA CAG ZiHNiYETiNDEN KÜLHAN BEYLiKTEN VE KAVGASÖR LERDEN KURTULALIM

Misafir Avatar
. 2018-09-30 22:08:11 @KECi COBANI

https://www.aydinlik.com.tr/sakli-gizli-isler-icin-mi-secildi-ekonomi-eylul-2018

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
. 2018-09-30 22:07:42 @KECi COBANI

https://www.aydinlik.com.tr/ekonomi-yonetimi-cia-ya-teslim-ekonomi-eylul-2018-1

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
. 2018-09-28 21:11:53 @KECi COBANI

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ekonomi/1096865/Selin_Sayek_Boke_5_
maddede_McKinsey_kararini_degerlendirdi.html

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
.. 2018-09-28 21:11:31 @KECi COBANI

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ekonomi/1096865/Selin_Sayek_Boke_5_maddede_McKinsey_kararini_degerlendirdi.html

Beğenmedim! (1)
Misafir Avatar
. 2018-09-28 00:41:01 @KECi COBANI

https://odatv.com/ekonomi-mckinsey-sirketine-emanet-27091810.html

Beğenmedim! (1)
Misafir Avatar
.. 2018-09-27 23:18:17 @KECi COBANI

Uyanın, aslında hepimiz birer kuklayız ! Beynimize Takılacak Çip'ten Haberiniz Var mı ?
https://www.youtube.com/watch?v=Hv8Iaqoa084

Beğenmedim! (4)
Misafir Avatar
. 2018-09-26 22:15:23 @KECi COBANI

http://halktv.com.tr/borclarini-odeyemeyen-yurttas-intihar-etti-338981

Beğenmedim! (1)
Misafir Avatar
Hasan cemal şaşkın. zavallı aklı yütük ne yapsın. 2018-09-26 13:01:15 @KECi COBANI

Hiç bir şey sonsuza kadar sürmez. sizin ihanetiniz saldırganlığınz iş bilmezliğiniz düşmanın yanında saf tutmanızda sonsuza kadar sürmez. doğru tesbit ama yanlışı Erdoğan üzerinden vermenizde buluyoruz. asıl dedikleriniz sizi tıp a tıp tarif ediyor. KÜSTAH lıkların da sonu gelecek Cemal efendi.

Beğenmedim! (2)
Misafir Avatar
ya 2018-09-25 16:01:09 @KECi COBANI

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın kendisine açılan davalar hakkında ne düşünüyor?
https://www.youtube.com/watch?v=fbIniOy4Xi0

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
ornek yarinin sinirinda egde of tomorrow 2018-09-25 02:14:13 @KECi COBANI

kucuk yastan itibaren beynimiz yikaniyor resmen tembellik ve caresizlige dusunmeyeye biat etmeye itiliyoruz bizleri kurtaracak birini bekliyoruz bir kisiye tapmaya yonetiliyoruz .bizlere hep bir tane kurtarici hikayeleri filimleri okutturuluyor veya izlettiriliyor superman gibi halbukisi tum insanlar mukemmel ve cesur coban a veya lider e ihtiyacimiz yok hepimiz zekiyiz kurtariciya ihtiyacimiz yok yinede lidersiz olmaz dersek lider secerken secici bilincli olmamiz lazim gelir dagilimi adil esit olmali adalet esit dagitilmali hersey adil seffaf olmali

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
Mr.Yes Hasan Cemal efendi 2018-09-25 01:54:29 @KECi COBANI

iki isminiz mi var ??

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
Mr.Evet Hasan Cemal efendi 2018-09-25 01:52:32 @KECi COBANI

Sonsuzluk Teorisi - The Man Who Knew Infinity filmini izle ruhun acilsin gercekleri gorelim

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
. 2018-09-24 23:33:39 @KECi COBANI

Türkiye bunu konuşuyor! Katar uçağı ne karşılığı verdi? Barış Yarkadaş'tan çarpıcı açıklama
https://www.youtube.com/watch?v=LM4Um1KyPI4

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
ay ay yanlislama begendim 2018-09-24 22:07:39 @KECi COBANI

begenen begenmeyenler ben liyakat sisteminin olmasi gerektigine inaniyorum tabikide begenmedim

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
begenen begenmeyenler 2018-09-24 22:06:03 @KECi COBANI

CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN OLDU Damadı Berat Albayrak Hazine ve Maliye Bakanı oldu NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ ?

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
ay pardoni ben begenmemistim 2018-09-24 22:03:45 @KECi COBANI

begenen begenmeyenler yanlislama begendim normalinde etik bulmadim

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
begenen begenmeyenler 2018-09-24 22:02:36 @KECi COBANI

CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN VARLIK FONU BAŞKANI OLDU Damadı Başkan Vekili oldu NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ ?

Beğenmedim! (1)
Misafir Avatar
. 2018-09-24 21:55:46 @KECi COBANI

http://www.yurtgazetesi.com.tr/politika/saadet-partisi-nden-akp-yi-yikacak-video-h97101.html

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
. 2018-09-24 21:48:34 @KECi COBANI

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/1092134/Haberi_yapan_gazeteci__
serbest_birakildi__ilk_aciklama.html

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
. 2018-09-24 21:48:13 @KECi COBANI

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/1092134/Haberi_yapan_gazeteci__serbest_birakildi__ilk_aciklama.html

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
. 2018-09-24 14:41:32 @KECi COBANI

CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN VARLIK FONU BAŞKANI OLDU NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ ?
https://www.youtube.com/watch?v=kX1RpwHP8bQ

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
el birliği yüze milletimiz.... 2018-09-24 09:35:50 @KECi COBANI

Burada okuyucu ve yorumcu olanların çoğu aynı zihniyete ruhen ve vicdanen satılmış kişilerdir. onlar Tükiye düşmanlığı yapmada yarış içindeler. bu yüzdn biz AK PARTİ Yİ DESTEKLİYECEĞİZ. DİĞER PARTİLER BBP VE MHP HARİÇ DÜŞMANLARIN SAFINDALA. yaşsın TÜRKİYE. DVAMMMMMMMMMMMMMM.

Beğenmedim! (37)
Misafir Avatar
Evet Hasan Cemal 2018-09-24 08:58:38 @KECi COBANI

Hiç bir şey sonsuza kadar sürmez. sizin ihanetiniz saldırganlığınz iş bilmezliğiniz düşmanın yanında saf tutmanızda sonsuza kadar sürmez. doğru tesbit ama yanlışı Erdoğan üzerinden vermenizde buluyoruz. asıl dedikleriniz sizi tıp a tıp tarif ediyor. KÜSTAH lıkların da sonu gelecek Cemal efendi.

Beğenmedim! (25)
Misafir Avatar
KECi COBANI 2018-09-24 08:28:15 @KECi COBANI

SELiM HEMSERiM ÖZÜR DiLERiM YAZDIKLARININ SADECE BASLIGINI OKUMUSTUM

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
selim 2018-09-24 08:18:51 @KECi COBANI

Selim'in KECi COBANI na bir şey dediği yok,Selim ""keçi çobanına soruyoruz..vatandaş olarak...""diyen kişiye cevap veriyor.Yanlış anlaşılmasın.

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
Yanılmayın 2018-09-24 00:24:44 @KECi COBANI

Ortaçağ zihniyeti ile yaşanana "İslam" adı altındaki oluştan bahsediyoruz hepmizi . Şu anda dünyaca İslam diye bilinen şeyin SADECE adı İslamdır. VE Kuran ile yakından uzaktan ALAKASI yoktur ! O yüzden Kulun icraatını/sergilediği hayatı eleştirmeyi, İslam'a karşı çıkma gibi görmek gibi bir hataya Asla Düşmeyin. Asıl onun bedeli ağır olur. haberiniz olsun.

Beğenmedim! (3)
Misafir Avatar
KaraMurat benim 2018-09-23 23:11:09 @KECi COBANI

Bu nasıl anlayış, hem dört büyük kitap dersiniz hemde ortaçağ zihniyeti deyip hiristiyanlığı aşağılarsınız, tarikatların tepesinde bulunanlar hinduizm den örnek alırlar, zikirler hinduizm den gelmedir, var mı islamiyette teyyare gibi uçmak,birde gelmiş din öğretiyorlar, ben öleceğimde sen kalacaksın, ölsemde zaten sizin yanınıza gelmem.

Beğenmedim! (4)
Misafir Avatar
KECi COBANI 2018-09-23 20:17:32 @KECi COBANI

SELiME CEVAP ORTA CAG YAZDIYSAM DiN VE MEZHEPLERi KAST ETMiYORUM DÜNYANIN iLK DEMOKRASiLERiN DEN OLAN TÜRKiYENiN YIKIMINDAN BAHS EDiYORUM iNANCLARI POLiTiKAYA KARISTIRMIYALIM LÜTFEN HER iNANCA SAYGIM SONSUZDUR

Beğenmedim! (2)
Misafir Avatar
keçi çobanına soruyoruz..vatandaş olarak... 2018-09-23 19:38:48 @KECi COBANI

keçi çobanımısınn at çobanımısın her ne isen?
ortaçağ zihniyeti deyince neyi kast ediyorsun..
islamiyeti mi ? sen eğer islamiyeti kast ediyorsan yazık edersin kendine..elbet birgün sende öleceksin..
yoo islamiyet değilde hristiyanlığı kast ediyorsan sözün doğrudur.galieo,yu öldürten papazlardı..dünya yuvarlak olduğunu açıkladığı için..engezisyon mahk.sinde..
açıkla bilelim..

Beğenmedim! (33)
Avatar
selim 2018-09-23 20:02:29

"keçi çobanına soruyoruz..vatandaş olarak..." diyen vatandaş müslümanlıkta hristiyan düşmanlğl var mıdır?AÇIKLA DA BİLELİM.

Misafir Avatar
keçi çobanına sesleniş.. 2018-09-23 22:25:37 @selim

keçi çobanı cevap vermedi..

Beğenmedim! (22)
Misafir Avatar
Galileo ve ilim..ötesi papazlar.. 2018-09-23 22:23:39 @selim

müslümanlıkta hristiyan düşmanlığı yok..özellikle bizde yok.
ancak bayanları diri diri toprağa gömen ateşe atan cahil cuhera papazları yazımızda kastettik.Galilo gibi ilim adamlarını papazlar mahkum etti..
ve yıllarca süründürdükten sonra da öldürüldü..papazlar ve keşişler tarafından..biz ilme saygımız var..ancak ilmi analiz edemeyen ve illede dünyanın kare olduğunu iddia eden hristiyan alemini yazdık.Galileo dünya yuvarlaktır diyordu 1616 yıllarında
ancak kilise yetkilileri dünya karedir..dört köşedir diyorlardı..işte tepkimiz buna dır..

Beğenmedim! (0)
Avatar
önder 2018-09-23 20:23:05

sonu nero gibi olacak

Avatar
bu ekonomiyle bile erdogan in tekrar secilmesi 2018-09-23 20:23:20

mucize

Avatar
veli bingöltekin 2018-09-23 19:00:11

karanlık çağın başındayız, kapitalizim üçüncü evredr yani çıldırdı. bu çıldırmanın sonucundan sonra yeni bir düzene geçebilir,
ancak elde bir şey kalabilmişise.

Avatar
hic bir saltanat kalici degil 2018-09-23 20:22:39

hersey gecici olumlu dunya olum kapini ne zaman calar bilemezsin rockefeller bile gitti yeni dunya duzeni diye diye adamcagiz gitti parasini pulunu mezara goturemedi

Avatar
Kara Fatma 2018-09-24 02:01:39

Turpun büyüğü heybede bekle ve gör

Misafir Avatar
@Kara Fatma x*********** 2018-09-27 09:23:24 @Kara Fatma

Turpun büyüğü senin ENİK doğurman olacak sanırım. İT lerle zina etmişsin.

Beğenmedim! (0)
Avatar
. 2018-09-23 21:43:55

https://odatv.com/milyonlarin-duygularina-tercuman-olan-dayi-23091842.html

Misafir Avatar
demir 2018-09-25 08:58:34 @.

https://www.sozcu.com.tr/2018/ekonomi/devlet-tarafindan-ozellestirilen-bor-seker-fabrikasi-insaat-sirketine-devrediliyor-2643592/

Beğenmedim! (0)