İETT'de 'şoförler fazla mesaiye zorlanıyor' iddiası!

İETT'de 'şoförler fazla mesaiye zorlanıyor' iddiası!

Milyonlarca emanet can taşıyan İETT'nin, kurum bünyesinde çalışan şoförleri fazla mesaiye zorladığı tespit edildi. Son zamanlarda meydana gelen kazalarda, İETT'nin iş kanununa aykırı bu tutumunun etkili olduğu öne sürüldü.

Her gün milyonlarca insan taşıyan İstanbul Elektrik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri Genel Müdürlüğü (İETT)'nün toplu taşıma hizmetlerinde istihdam ettiği şoförleri fazla mesaiye zorladığı ortaya çıktı. İETT'nin bu akıl almaz tutumu Sayıştay Başkanlığı'nın denetim raporuna yansıdı. Raporda 4857 sayılı İş Kanunu'na dikkat çekilerek, "İşçilere yedi günlük bir zaman dilimi içinde kesintisiz en az yirmi dört saat hafta tatili verileceği ifade edilmiştir. Günlük çalışma süresinin her ne şekilde olursa olsun on bir saati aşamayacağı belirtilmiştir. Mevzuat hükümlerine aykırı olarak, şoför unvanıyla çalışan işçilerden bazılarının günlük çalışma saatleri toplamının İş Kanunu'nda belirlenen on bir saati aştığı; ayrıca işçilerden bazılarının altı günlük mesaiyi takip eden bir günlük hafta tatilinde çalıştırıldıkları tespit edilmiştir. Mevzuata aykırı bu fazla çalıştırmalara ilişkin olarak işçilere toplu sözleşme hükümleri çerçevesinde ödeme yapıldığı görülmüştür" denildi. 

'520 YENİ ŞOFÖR İSTİHDAM ETTİK'

Skandal bilgiler içeren rapora cevap veren İETT ise şoförleri fazla çalıştırmasına mazeret olarak İstanbul'un metropol bir şehir olmasını gösterdi. "Sürekli büyüyen hat ağı ile birlikte personel sayıları artmaktadır" denilen açıklamada, "2015- 2016 yılları arasında personel 520 yeni şoför istihdam eden İETT fazla mesainin azaltılması noktasında iyileştirmeler yapmaktadır. Metropol şehre toplu taşıma hizmeti vermekte olan İETT çalışma saatlerinin yasal sınırlarda gerçekleşmesi hususunda iyileştirme faaliyetlerine devam etmektedir" ifadelerine yer verildi. Sayıştay ise konunun takipçisi olacağını vurguladı. 

ŞOFÖRLER PSİKİYATRİK TEDAVİ GÖRÜYORLAR

Otobüs şoförlerinin çalışma koşullarına dair en kapsamlı çalışma 2014 yılında Belediye-İş Sendikası İstanbul İETT Taşıt Şubesi ve İETT Çalışanları Derneği’nin işbirliğinde İnsan Sağlığı ve Eğitim Vakfı (İNSEV) tarafından yapıldı. 758 İETT şoförü ile yapılan araştırmada çalışma koşulları nedeniyle şoförlerin yüzde 8'inin psikiyatrik tedavi gördüğü, yüzde 24’ünün de psikolojik yardıma ihtiyaç duymalarına karşın kendi yöntemleriyle sorunlarıyla baş etmeye çalıştığı saptanmıştı. Dönemin Belediye-İş Sendikası İstanbul İETT Taşıt Şubesi Başkanı Saadettin Öztürk de geçen sekiz yılda şoförlerin çalışma koşullarının düzelmediğini daha da kötüleştiğini belirterek, "Şoförlerin durumu eskisine göre kötüleşti. Otobüslerin bir kısmı özelleştirildi. Bir yanda ise İstanbul Otobüs A.Ş. var. Belediye iştirakı ama yani küçük küçük taşeronlar diyebiliriz. Bu otobüslerin her türlü sorumluluğu kişilere ait. Ehliyetsiz, sertifikasız, sigortasız çalışan şoförler var. Sertifika bir kişinin otobüs şoförü olabilmesi için geçtiği özel eğitimi sonrası verilir. Ama kimse denetlemiyor bunları. Kazadan sonra şimdi adım başı denetim var" açıklamasını yapmıştı.  

PAZARLIK USULÜ NEDEN TERCİH EDİLDİ?

Sayıştay Başkanılığı 2016 yılı denetim raporunda İETT ile ilgili farklı bir konuya daha dikkat çekti. İETT'nin mülkiyetinde bulunan bir taşınmazı kapalı teklif usulü yerine pazarlık usulüyle ihale ettiğini belirten Sayıştay, "İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğüne ait Kadıköy Meltem Sokak'taki parselin pazarlık usulü ile 3 yıl süreyle kiraya verildiği tespit edilmiştir. İETT mülkiyetinde bulunan taşınmazın kiralanması işleminin, pazarlık usulüyle yapılması mümkün değildir" tespitini yaptı. İETT'den yapılan açıklamada ise idareye ait ilgili taşınmazın, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin iştiraki olan İstanbul Gaz Dağıtım Anonim Şirketine (İGDAŞ) vezne olarak kullanılmak üzere kiralandığı belirtildi. İETT ayrıca söz konusu gayrimenkulün kira süresinin bitimini takiben tahmin edilen bedelin dikkate alınması kaydıyla kapalı veya açık ihale yöntemine göre kiralayacağını taahhüt etti.