‘Olmayan öğrenciler’ için yapılan ihaleden yolsuzluk çıktı

‘Olmayan öğrenciler’ için yapılan ihaleden yolsuzluk çıktı

Kâğıthane’de 250 servis ihalesi yapılarak milyonlarca liranın şirketlere dağıtıldığı yolsuzluğun arkasından kasıtlı olarak okul okul girilen ‘yanlış’ veriler çıktı.

Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi” projesi adı altında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ile AB Türkiye Delegasyonu arasında imzalanan “Türkiye’deki Mülteciler için Mali Yardım Programı” anlaşması ile yaratılan bütçe, İstanbul’da yolsuzluk ağına dönüştü. Yıllardır Türkiye genelinde devam eden proje kapsamında ihaleler devam ederken İstanbul’da Kâğıthane ilçesinde yöneticiler arasında yaşanan tartışmanın ardından basına sızan ve milyonlarca liralık yolsuzluğun ayrıntılarına Cumhuriyet ulaştı. 

ÖĞRENCİ YOK

Kâğıthane İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Suriyeli öğrencilerin taşınması için Eylül 2018’de servis ihalesi yaptı. İhale, 3 bin 336 öğrenci için 250 araç planlanırken işlem karşılığı olarak da özel bir şirkete milyonlarca lira ödendi. Ancak bakanlık verilerine göre, aynı dönemde e-okul sisteminde öğrenci sayısının 2 bin 713 olduğu ortaya çıktı. 

Milyonlarca liralık ihaleye karşın, ilçe milli eğitim müdürlüğünün resmi yazışmalarında ise servis sayılarının farklı olduğu tespit edildi. Aynı dönemde taşımalı eğitime ilişkin hazırlanan bir resmi yazının ekinde servis sayıları 129 olarak belirtilerek plaka plaka açıklandı. 

YAZIN DA ÖDEME

Olmayan öğrenciler için ihale yapılmasına karşın, gerçekte olan tüm öğrenciler de servislerle taşınmadı. MEB sistemine bölgede kayıtlı 2 bin 713 öğrenci bulunurken taşındığı tespit edilen öğrenci sayısı 2 bin 64’te kaldı. 

İhale kapsamında servis sayısı ve öğrenci sayısı kadar ödeme yapıldığından MEB her ay bilinçli olarak zarara uğratıldı. Bakanlık, ilçe yöneticilerinin üzerinden her ay fazladan 121 servis ve 1292 öğrenci için ödeme yaptı. Ayrıca, ilçe müdürlüğünün öğrencilerin taşınmadığı yaz aylarında da şirkete servis işlemi devam ediyormuş gibi ödeme yapmayı sürdürdüğü de öğrenildi. 

Milli Eğitim Müdürlüğü’nün resmi evrakları, bakanlık e-okul sistemi verileri ve ihale verileri incelendiğinde yolsuzluk skandalının okullara kadar uzandığı belirlendi. İlçe genelinde bir elin parmağı kadar okul yöneticisinin sisteme gerçek öğrenci sayısı kadar verileri girdiği belirlenirken, onlarca okulda bulunan Suriyeli öğrencilerin sayısını katlanarak girildi. 

Verilere göre, 88 Suriyeli öğrencisi bulunan bir imam hatip lisesi, sisteme öğrenci sayısını 170 olarak girerken 12 öğrencinin bulunduğu bir ilkokulda 100 Suriyeli varmış gibi veri girişi yapıldı. Bir başka ortaokulda ise 36 öğrenci, konu ihale olunca 140’a yükseldi.