İçki şirketleri reklam yasağını müzikle deldi

Son dönemde dinlediğiniz şarkılar aklınıza içkiyi getiriyorsa, sorun sizde değil. Hatta bundan sonra giderek daha fazla şarkı size içki çağrışımı yapabilir. Bunun nedeni, tanıtım ve pazarlamada elleri kolları bağlanan alkollü içki şirketlerinin artan yaratıcılıkları. Hatırlanacağı üzere Tütün ve Alkol Piyasası Denetleme Kurumu (TAPDK) çıkardığı yönetmelikle alkollü içki tanıtım ve pazarlamasını pek çok açıdan kısıtlamıştı. TAPDK yönetmeliğinden önce az buz değil, alkollü içki şirketlerinin hatırı sayılır tanıtım ve pazarlama bütçeleri kullanıyorlardı. Örneğin pazarın en büyük oyuncularından Mey İçki yasaklardan önce 30 milyon TL reklam, tanıtım, pazarlama harcaması yapıyordu.
Gazetelere ilan veremeyen, markaların ismini kullanarak sponsor olamayan şirketler, tüketicileriyle iletişim kurmanın yeni yollarını arıyor. Bu yollardan biri de şarkılar. İnternette veya sosyal medyada Sezen Aksu'nun Yeni ve Yeni Kalanlar şarkısına denk geldiyseniz, meyhanede geçen klibi izledikten, şarkının sözlerini duyduktan sonra aklınıza Mey İçki'nin en güçlü rakı markası gelmiş olabilir. Zaten şarkı da bu amaçla yapıldı. Bir diğer örnek de Gece Grubu'nun yaptığı Bomonti Sokakları adlı şarkı. Anadolu Efes'in butik ama iddialı bira markasını çağrıştıran klip de markanın karakteriyle benzer renkler ve motifler üzerine kurulu. İçki şirketleri, bu şarkılarla tüketicisine markasının ismini kullanmadan 'Ben buradayım' demeyi amaçlıyor.
Yurt dışında online dergi
Bir diğer yöntem de yine sanal mecrada gelişmiş durumda. Örneğin bir Ipad dergisi. Derginin menşei yurt dışı olunca, diyelim ki dergi Almanya'da kurulunca yasaklardan ister istemez muaf oluyor. Ama sanal alemin sınırları yok. Dilediğiniz yurt dışı menşeili dergiyi Türkiye'de de indirebilirsiniz. Yani alkollü içki şirketleri köklerini yurt dışına yerleştirip dallarını Türkiye'deki tüketicilerine ulaştırabiliyor. Hem de yasaları delmemiş oluyor. Sonuçta Almanya'daki Türk tüketicilere yönelik kurulmuş bir online dergiyi Türkiye'den biri indirirse kim nasıl engel koyabilir ki? Tüm bu yöntemler daha da çeşitlenecek gibi, çünkü ne kadar kısıtlama konursa konsun Türkiye'de alkollü içki tüketimi 1 milyar litre bandında seyrediyor. Yani tüketim aşağı yukarı sabit, o halde şirketler de tüketicileriyle iletişim kurmanın bir yolunu mutlaka bulacaktır.


765 bin TL aylık kira Bayraktar’a veriliyor

Bİrkaç gündür Aile ve Sosyal Yardımlaşma Bakanlığı’nın ödediği ‘fahiş’ kira konuşuluyor. Bakan Ayşenur İslam, Plan ve Bütçe Komisyonu’nda bakanlığının bütçesi ile ilgili bilgi verirken CHP’li milletvekillerinin “aylık kira bedeli ve bakanlığın hizmet verdiği binanın kime ait olduğu” sorularıyla zor anlar yaşadı. Bakan İslam, Ankara Söğütözü’ndeki binaya aylık 765 bin 143 TL kira ödediklerini söyledi ancak binanın kime ait olduğunu konusunda bilgi vermedi. Biz söyleyelim, adı “Via Twins” olan binanın sahibi Via adlı projeleriyle ünlü Bayraktar İnşaat. Uzun yıllardır inşaat sektöründe faaliyet gösteren şirketin kurucusu Kayserili işadamı Emin Bayraktar.
Uzun yıllar Anadolu’nun farklı yerlerinde küçük çaplı inşaatlar yapan Bayraktar’ın adı İstanbul Kurtköy’deki Vialand alışveriş merkezi ile duyuldu. Ardından da Ankara ve İstanbul’da dev konut, otel ve AVM projeleri geldi. Bayraktar, Kayseri’deki Abdullah Gül Üniversitesi’nin de destekçileri arasında bulunuyor.
Aslında Ankaralılar konuyu yakından biliyor, hatta bakanlık bu binaya taşınmadan önce kulislerde, ödenecek kiranın konuşulduğuna bir İstanbullu gazeteci olarak ben de tanık olmuştum. Ankara’nın merkezindeki binasında faaliyet gösterirken Via Twins adlı bina bitmeden apar topar kira sözleşmesi yapıldığı, hatta anlaşmanın 5 yıllık olduğu kiranın önemli bir kısmının peşin ödendiği gibi ayrıntılar da konuşuldu ancak hiçbir yetkili konuyla ilgili açıklama yapmadı. Ancak binanın bakanlığa iç dekorasyonu bitmeden teslim edildiği, yaklaşık 6 ay boyunca devletin bütçesinden kalan işlerin yapıldığı biliniyor.


İçki şirketleri reklam yasağını müzikle deldi

Somon balığı ile geç tanışmış olsak da son yıllarda artan tüketimiyle dikkat çekiyor. Alarko Holding Yönetim Kurulu Üyesi Leyla Alaton’un bu alana yatırım yapması ardından Norveç kökenli Lorey’le işbirliğiyle ‘markalı’ somonlarla tanıştık. Gelecek hafta, bir başka Norveçli somon üreticisi Türkiye yatırımını açıklayacak. Dünyanın en büyük somon balığı üreticisi Marine Harvest, doğrudan Türkiye pazarına giriyor.
Bul yılki üretimi 414 bin ton olan dünyanın en büyük somon balığı üretcisi Marine Harvest, Norveç, İrlanda, İskoçya, Şili, Kanada ve Faroe Adaları’ndaki deniz çiftliklerindeki üretimiyle bu yıl 3.4 milyar dolarlık bir ciroya ulaşması bekleniyor.
Ancak Marine Harvest’ın Türkiye geliş nedeni sadece iç Pazar değil. Biliyorsunuz Rusya, Ukrayna krizi nedeniyle AB ülkeriyle sorun yaşıyor; karşılıklı ekonomik yaptırım kararları alınıyor. Rusya, bir süre önce Avrupa ülkelerinden balık ürünlerine ithalat yasağı koydu. En büyük pazarlarından birini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalan Marine Harvest, Türkiye ofisi aracağılıyla Rusya’ya da ürün satmayı hedefliyor.

Önceki ve Sonraki Yazılar