Eğitim sistemlerinde öğrenme ortamları yalnızca okullar değildir. Müzecilik ve eğitim bilimleri ve sanat eğitimindeki gelişmeler müzeleri yalnızca koleksiyon oluşturma ve araştırma yapılan yerler olmaktan çıkarmış, toplumların kültürel, sanatsal, tarihsel eğitimine olumlu katkılarda bulunan alternatif eğitim ortamları olarak algılanmasını ve işe koşulmasını sağlamıştır. Bu nedenle müzeler, pek çok alanın öğretiminde kullanılabilecek öğrenme ortamları olarak değerlendirilmelidir.

öğrenme, okullardaki gibi belirli öğrenim kademeleri ile sınırlı değil, tüm yaşam boyu devam eder. Müzeler, belli bir belgeyi ya da not almayı gerektirmediği ve katılımda çoğu zaman gönüllülük esas olduğu için geleneksel okulun dışında geniş bir mekânda katılımcılarına ya da ziyaretçilerine özgür bir öğrenme ortamı sunar. Beş duyuyu kullanarak, keşfederek, araştırarak, bizzat uygulamalara katılarak daha etkili ve kalıcı yaşantılar elde edilebilir.

Müzeler aracılığı ile okulların aksine geçmiş kültürle ve insanların oluşturdukları birikimle daha yoğun duygusal bağlar kurulabilir. Müze tarihi dokunabilir ve canlı hale getirebilir. Böylece çok değişik dönemlerden ve kültürlerden kalma objeler görülebilir, etkileşimli pek çok etkinliğe katılma olanağı bulunabilir.

Müzeler hem tarihsel hem de eğitsel disiplin olmanın yanında, müzecilik servisini, öğrenme ve sosyalleşme gibi birçok öğeyi de içinde taşır. Her müze temel işlevinden olan toplamak, depolamak, bakımını sağlamak gibi amaçlarının yanında sahip olduğu objeler çerçevesinde eğitime doğrudan katkıda bulunabilecek bir yapıya sahiptir

Müzecilik anlayışındaki değişimler, müzelere temel işlevlerinin yanında sınıftaki öğrenmeyi destekleyecek düzeyde öğrenme ortamı oluşturmak gibi farklı görevler de yüklemektedir. Sözgelimi müze ve sergiler, okul dışı etkinliklerde yaygın olarak kullanılabilecek öğrenme ortamları olarak değerlendirilmektedir. Eğitim bilimleri alanındaki öğrenmenin yalnızca okulda olamayacağı gibi anlayışlar da bu örneği destekler.

Müzeler bilgisel öğrenmenin yanı sıra, duyuşsal ve yaşantısal öğrenmenin de sağlanacağı ortamlar olarak değerlendirilir. Müzelerdeki öğrenme yaşam boyu devam edebilir. Özellikle çocuk, ergen ve gençlere yönelen çalışmalarda, okul ile müze arasındaki iletişimi kurmak önemlidir. Toplumun kültürel kalkınmasında düzey, o toplumdaki müze ziyaretçisi bireylerin çokluğu ile doğru orantılıdır. Bu nedenle müze eğitiminin çocukluktan başlaması gerekir.

Bu gerekçeye dayalı olarak müzenin temel işlevlerinden birinin eğitim olduğu görülmektedir. Geçtiğimiz günlerde Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü müze ve eğitim ilişkisinin örgün eğitim içeresinde etkin bir biçimde yer alması için çok önemli bir projeyi başlattı. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile imzalanan iş birliği protokolü kapsamında yürütülecek proje, öğretmenlerin, müzeleri eğitim ortamı olarak kullanmaları, çocukların sınıf içi öğrenmelerini daha sahici öğrenme ortamlarına taşımalarını amaçlıyor.

Proje ile eğitim sisteminde önemli bir başlangıç yapılıyor.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Ayşe çakır ilhan 2019-06-09 18:37:22

Ömer eline sağlık çok güzel bir yazı olmuş.Yaklaşık üçaydır gece gündüz bu projede çalışan Ankara Üniversitesi
Disiplinlerarası müze eğitimi
Anabilim dalının adı da geçseydi

Avatar
Nalan Akduman 2019-06-09 18:46:29

Proje çok heyecanlandırıcı duruyor, umarım hedefine ulaşır ve müzede drama eğitimi dolaşıp çıkma şeklinde algılanmaz. Beni endişelendiren bir kaç konu ise bu eğitimleri kim verecek, okullardan gezi için verilen izinlerin giderek zorlaşmaya başlaması ve teşvik edilmemesi, artan gezi maliyetlerinin öğrenci katılımına olumsuz etkisi.

Avatar
Songül Başbuğ 2019-06-09 08:28:35

Eğitimde güzel şeyler de yapılmıyor değil.

Avatar
Ayten Çelik 2019-06-09 22:47:33

Ömer hocam kaleminize sağlık...

Avatar
Ayten Çelik 2019-06-09 22:50:04

Ömer hocam kaleminize sağlık çok güzel haberler verdiniz.