S. Ersu Hızır

S. Ersu Hızır

Nasıl bir THY?

YENİ bir yıla girmenin ümit ve heyecanını yaşıyoruz.
Yeni yılda yeni yerler görmek isteyenler; eş, dost akrabalarıyla birlikte geçirmek isteyenler, bir hafta öncesinden yola koyuldular.
Otobüs terminalleri, tren garları, havalimanları yoğunluk yaşıyor. Bu yoğunlukta zaman zaman aksamalar olabilir. Ancak bunlar sık sık tekrarlanır olmamalı.
Türk Hava Yolları hepimizin ülke olarak başarılı olmasını istediği ulusal bir şirketimiz.
THY ve Anadolu Jet yöneticilerine başarılar dilerken, bir uyarıda bulunmak istedim.
Bir çok ülkeye uçuş yapmak, business class yolcularına ekstrem hizmet vermek güzel ve işletmecilik açısından yararlı. Ancak bu ekonomi sınıfı yolcularını daha az düşünmeye sevk etmemeli.
Uzak Doğu, Amerika, Kanada vb. seyahatine çıkan tüm yolcular internet hizmetinden ücretsiz yararlanmalı. Şu anki uygulamada
Business yolcuları ücretsiz yararlanırken ekonomi yolcuları ücret karşılığı yararlanabilmekte.
Yılbaşı yoğunluğunun olduğu bu günlerde havalimanlarında zaman zaman da olsa yaşanan aksamalara izin verilmemeli.

Size tanık olduğum bir olayı anlatayım.
Yer Ankara Esenboğa havalimanı, tarih 24 Aralık akşamı saat 21.00’e yaklaşıyor. THY ve Anadolu Jet kontuarlarının önü kalabalık. Yurt içi ve yurt dışına seyahat edecek
çok sayıda yolcu bekliyor. Kontuarlara yaklaşmak isteyen iç hat yolcularını bir görevli otomatik makinalardan check-in yapabilecekleri konusunda uyarıyor, yönlendirmede bulunuyor.
Yurt dışına gidecek ya da bagaj verecek yolcuları kontuarlara yönlendiriyor. Ancak bu olumluluk kontuarlara yaklaşınca sönümlendi. Her kontuarın önü kalabalık, sıra
yok, düzen yok ve yolcular tepki içerisinde. Tepkinin ilk nedeni uzun süredir çalışmayan sistem.
THY’de ki görevliler sistem burada çalışmıyor diyerek yolcuları Anadolu Jet kontuarlarına, Anadolu Jet görevlileri ise sistem burada da çalışmıyor diyerek THY kontuarlarına yönlendiriyorlardı. Yolcular bir oraya bir diğer kontuara pin pon topu gibi gidip geliyorlardı. Yolcuların bazıları ilk geldiği uçak rötar yaptığı için aktarma seferine bineceği uçağı kaçırmıştı. Onların bir bölümü şimdi ne yapacağım, nasıl gideceğim, bir bölümü de ücretimi geri verin diyordu. Başka bir grup erkenden havalimanına gelmesine karşın işlem yaptıramadığını, bineceği uçağa yetişemeyeceği endişesiyle şikâyetçi idi. Yurt dışına aktarmalı gideceğini yine bir rötar olacak mı endişesi ile serzenişte bulunuyordu. Kontuar görevlilerine sistem ne zaman çalışacak, check-in ne zaman yaptırabileceğim sorusu ise ortak soru idi. Bir kısım görevli iyi niyetle cevap yetiştirmeye çalışırken, sanırım bir kısmı yeni ve deneyimsiz olmalarından ötürü bu sorulara cevap veremiyor, farklı kontuarlara yönlendirme yapıyorlardı.
Sistem çalışmaya başlayınca bir kısım yeni personel nasıl yapacağım diyerek, işi bilen eski personele soruyor onları meşgul edince vatandaşın tepkisi daha da yükseliyordu. Kontuar görevlilerinin bazılarının agresifliği de eklenince o gergin ortamda beklediğimiz hizmet kalitesini bulamanın üzüntüsünü yaşadık.
Bunları niçin sizlerle paylaştım:
THY yetkilileri dergilerinin son sayılarında; ilk dokuz ayda yüzde 79 doluluk oranı ile 52 milyon yolcuya ulaştıklarını, bu yılın ilk dokuz aylık dönemini 956 milyon ABD
doları esas faaliyet karı ile tamamladıklarını belirtiyorlar. Ancak; THY’nin tarihinin en yüksek karlılığına ulaştığı bu dönemde, yer hizmetlerinde belirttiğimiz aksamalara ve
yolcu mağduriyetlerine sebep olacak sorunları gidermesini, özellikle Anadolu Jet koltuklarındaki sıkışıklık ve ikramlarda düşen kaliteyi yükseltmesini bekliyoruz.
Hava Yolu şirketlerimizin Business ve Ekonomi sınıfında seyahat eden tüm yolcularına uçakta ve havalimanlarında daha kaliteli hizmet vermesini bekliyor ve ümit ediyoruz. İstanbul’da üçüncü havaalanının işletmeye girmesi ile birlikte yolcu sayısı daha da artacağına göre önlemler şimdiden alınmalı, aksayan yönler düzeltilmelidir.
Taşeron işçiler
Türkiye’de yaklaşık bir milyon civarında taşeron işçi var. Hükümet, son KHK ile dört yüz elli bin taşeron işçi için yeni kadro ihdas ettiklerini belirtti.
Kadroya geçebilmeleri için taşeron işçiler önce sınava alınacak, sonra güvenlik soruşturmasından geçirilecek.
Belediyeler ve İl Özel İdareleri’ne yeni kadro tahsisi yapılmadı.
Çok uzun süredir belediyelere yeni işçi kadrosu verilmiyordu. Belediyelerde; çalışan kadrolu işçiler emekli olduklarında ya da işten ayrıldıklarında bulundukları kadrolar
iptal olmakta bu nedenle ayrılan bir işçinin yerine aynı kadroya başka işçi alınamamakta idi.
Bu durum belediyelerin yaptıkları hizmetleri aksatınca onlarda farklı çözüm yolları ürettiler. Kadrolu işçi sayıları azalan belediyeler sorumlu oldukları hizmetleri yapabilmek
için ihale ile ya hizmet alımı yaptılar, ya da şirketleri aracılığıyla taşeron işçi çalıştırarak işlerini sürdürmeye çalıştılar.
Belediyelerde çalışan taşeron işçiler yeni düzenlemeyi büyük bir umutla bekliyorlardı.
Ancak, son çıkan KHK belediyelere yeni kadro verilmesini öngörmediği için umutları suya düşmüş görünüyor.
Hükümet yeni düzenlemeler yapacak mı? Süreç nasıl işleyecek göreceğiz.

Önceki ve Sonraki Yazılar