Yeni torba yasa çalışanlara neler getirdi? ( 8 )

Genel Sağlık Sigortası borçlarının yeniden yapılandırılma koşulları

Ülkemizde geniş kesimleri yakından ilgilendiren bir diğer önemli konu da şüphesiz ki Genel Sağlık Sigortası (GSS)'dir.

Hayatımıza 2012 yılının başından itibaren giren bu sigorta kolu toplumun tüm kesimini hatta belirli koşularda ülkemizde yaşayan yabancıları da kapsamaktadır. Yasaya göre sosyal güvence altında çalışanlar ve bunların yakınları ile emekliler zaten GSS kapsamındadır. Ancak çalışmayan (işsiz) olanların ve belirli yaşını tamamlamış öğrencilerin dahi gelir testi yaptırıp çıkacak sonuca göre GSS primi ödemesi gerekmektedir. Aksi halde kendilerine resen prim tahakkuk ettirilecek ve kuruma borçlu duruma düşerek sağlık hizmetlerinden de yararlanamayacaklardır.

Yasanın kapsadığı geniş kesim itibariyle toplumda yeterince bilinmeden yürürlüğe girmesi ve uygulamadaki bazı aksaklıklar aradan geçen yaklaşık 2 yılda pek çok kişiyi mağdur etti. Kimi kaynaklara göre hâlâ gelir testi yaptırmayan 4 milyon kişi var. Bu kişiler aynı zamanda GSS prim borçlusu.

GSS uygulamasının ortaya çıkarttığı aksaklıklar ve bu kadar çok kişinin GSS prim borçlusu haline düşmesi yeni bir düzenlemenin gereğini ortaya çıkarttı. Dolayısı ile yeni çıkacak torba yasadan bu konuda beklentiler yüksek düzeydeydi. Yani pek çok kişi yasanın uygulanma biçiminde yeni bir düzenleme ve prim borçlarına af bekliyordu. Ancak bu konuda yeni bir düzenleme torba yasada yer almadı sadece borçlara yeniden yapılandırma ve borç faizlerinin belirli koşullarda silinmesi getirildi. Şimdi bu durumda olanların yapılandırma ve faizlerin silinmesi koşullarını 2 bölüm halinde inceleyelim;

Gelir testi yaptırıp primlerini ödeyemeyenler:

Borç yapılandırmasına başvuru halinde, gelir testi yaptırmış olanların, kapsama giren borçlarına ait bütün gecikme zam ve cezaları yani gecikme faizleri silinecek. Bunun yerine borç asıllarına (anaparaya) ödeme sürelerinin bittiği tarihlerden 11 Eylül 2014 tarihine kadar geçen süre için Yİ-ÜFE (Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi) aylık değişim oranları uygulanarak bulunan tutar esas uygulanacak. Bu şekilde hesaplanan tutar, borç aslına eklenecek ve bu şekilde yapılandırma kapsamında ödenmesi gereken borç miktarı bulunacak.

Gelir testini yasa çıktığından beri yaptırmayanlar:

Yasanın yürürlüğe girdiği 01.01.2012 tarihinden beri gelir testi yaptırmamış kişilerin yapılandırmaya tabi tutulacak borçları ise 6 ay içinde yani 31 Mart 2015 tarihi mesai bitimine kadar gelir testine başvurmaları halinde, yapılacak gelir testi sonucu aylık gelirleri esas alınarak yeniden hesaplanacaktır. Bu süre içerisinde gelir testine başvurmayanlar içinse Kurum da kayıtlı mevcut borç tutarı esas alınacaktır. Aynı şekilde, gelir testine süresi geçtikten sonra başvuranların da gelir testinden önceki döneme ait borçları gelir testi sonucuna göre yeniden hesaplanacaktır.

Borçların taksitle ödenmek istenmesi koşulunda, borçlular başvuru sırasında 6, 9, 12 veya 18 eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini seçebilecektir. Taksitler iki ayda bir ödeneceğinden 18 ay taksitli ödemelerde taksit süresi 36 ay olacaktır.

Taksitli ödemede uygulanacak vade farkı:

6 taksit için 1,05 - 9 taksit için 1,07 - 12 taksit için 1,10 - 18 taksit için 1,15.

Yukarıda belirtilen katsayılar önce yukarıda belirtildiği şekilde hesaplanmış olan borç tutarı ile çarpılacak, bu şekilde vade farkı uygulanmış olarak bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı bulunacaktır. Tercih edilen taksit süresinden daha kısa sürede ödeme yapılması hâlinde ödenecek tutar, ilgili katsayıya göre düzeltilecek. Ayrıca başvuru sırasında borçluya taksit süresine uygun ödeme planı verilecektir.

Yarın: Toptan ödeme koşulları

Önceki ve Sonraki Yazılar