Onbeş milyonluk bir İzmir’e ne dersiniz?

İZMİR’DE planlanan bir kısmı köprü, bir kısmı tüp geçiş olacak Körfez Geçiş projesi
ÇED raporuna göre ilerleyen yıllarda buradan günde 250 bin araç geçecekmiş.
(PLA+FORM Dergisi, sayı: 7, 2017)
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği İzmir İl Koordinasyon Kurulu sekreteri Melih Yalçın “İstanbul’daki Boğaziçi köprüsünün güncel trafiğine yakın bir rakam bu” diyor.
Şu anki feribot hattı ise ayda kırk beş ila elli bin araç taşıyormuş.
Bu verilerden bu geçişi planlayanların on beş milyonluk bir İzmir planladıkları anlaşılıyor.
Bazı İzmirlilerin arabaları ile hızlıca körfezi geçme hayalleri içinde olduklarını biliyoruz.
Ancak bunun için hemen kıyının dibinden geçişe giremeyeceksiniz.
Geçişin kuzey ayağı oldukça geriden kuş cennetinden başlıyor.
Güney ayağı ise İnciraltı kent Ormanının olduğu yer.
Bir zamanlar yüzülebilen, çipura avlanan İzmir körfezi daha sonra çok kötü kokulardan yanına yanaşılamaz bir hal almıştı.
Onlarca yıl süren atık suları arıtma çabaları sonunda artık körfez kötü kokmuyor.
Eskiden körfezde yaşayan ve sonra kaybolan karabataklar, pelikanlar tekrar döndü.
Ancak amaç tekrar yüzülebilir bir körfez elde etmek.
Bu amaçla bir proje hazırlandı.
Körfezin çeşitli bölgelerinde derin kanallar açarak, su sirkülasyonunu birkaç katına çıkararak körfezin kendi kendini temizlemesi amaçlanıyor.
İşte bu geçiş projesi bunu da imkânsız hale getirecek.
Doğa saygısı olmayanlara binlerce kuşun bulunduğu kuş cennetinin ve halen gelişmekte olan İnciraltı Kent Ormanının tahrip olacağını söylemek bir işe yarar mı, bilmiyorum.
Ancak on beş milyonluk bir nüfusun İzmir’e yerleşeceğini her İzmirlinin düşünmesini isterim.
Böyle bir İzmir’de yaşamak ister miydiniz?
İsterseniz İstanbul’a bir gidin ve trafik, yeşil alan, sosyal problemler vb. konularda bir staj yapın.
İşe geliş gidişin dört saate çıkacağı, 20-30 kilometre gidip tek bir yeşil ağaç görmeyeceğiniz bir İzmir’i düşünmeye çalışın.
“Ben hızla Karşıyaka’dan Üçkuyular’a arabamla geçmek isterim” diyenler biraz düşünsün.
Bu geçiş düşündükleri kadar kısa olmayacak.
Ayrıca bu inşaat özel sektöre verileceğinden ve bu kadar araç belki de 20-30 yıl hiç geçmeyeceğinden kapasite altı çalışmanın bedelini devlet, dolayısıyla halk ödeyecek demektir.
Çok pahalı olacak bir geçiş yerine muhtemelen körfezi dönmeyi tercih edeceksiniz.
Feribot işletmesini de kaldırırlar sanırım.
Şu anda feribotlar yaklaşık yarım saatte bir işliyor.
Bu aralığı on beş dakikaya indirmek çok kolay.
İşletmenin elinde bu imkân var.
Ben, bir gün İzmir körfezinde yüzmek, kuş cennetinde kuşları görebilmek, İnciraltı Kent Ormanı’nda piknik yapmak, feribotta çay içerek karşıya geçmek isterim.
Eğer on beş milyonluk bir İzmir’de yaşamak istemiyorsanız, bu projeye itiraz edin?

Önceki ve Sonraki Yazılar