Sinemamızda çok bilinen iki komedi “tiplemesi” vardır: Biri Kemal Sunal’ın Şaban’ı, diğeri Sadri Alı- şık’ın Turist Ömer’i. Her ikisi de halkın gönlündeki köşklerini muhafaza ediyorlar ve o köşkler bâkidir. Sinemamızın ikon haline gelmiş bu iki komedi kahramanını karşılaştırırsak eğer, şunları söylemek yanlış olmaz:

1- Şaban genelde kırsaldır; Turist Ömer şehirli, daha doğrusu mahallelidir.

2- Şaban saftır, ama bu saflık yarım akıllılığa yakın gibidir. Turist Ömer de saftır, onun da içinde bir kötülük yoktur ama uyanık bir tiptir.

3- Şaban ailenin iyi çocuğudur, efendidir. Turist Ömer bir serseridir ama en tatlısından.

4- Şaban genelde âşıktır ve çoğunlukla aşkına karşılık bulur. Ama Turist Ömer aşık olmaz. Onun genelde her macerada bir kadın partneri vardır ve birbirlerine kur yapmaktan ya da Turist’in ona asılmasından öteye pek geçilmez. Onun aşkla pek işi olmaz. Uzun yol gemi kaptanı gibidir o, her limanda bir sevgili mottosuyla hareket eder.

5- Şaban sakardır, beceriksizdir, işi eline yüzüne bulaştırır. Ama finalde şansın ve tesadüflerin yardı- mıyla işini yoluna koyar, mutlu sona ulaşır. Turist Ömer de işi eline yüzüne bulaştırır ama beceriksizli- ğinden değildir bu. Vurdumduymaz, rahat adamdır Turist. İşi pek umursamaz ve Şaban’da olduğu gibi finalde şansının yardımıyla işi halleder.

Mesela Şaban’ı bir otele almazlarsa o ne yapar eder, kapıdan kovsalar bacadan, bacadan kovsalar pencereden girer. Yani bir yolunu bulur ne yapıp eder tesadüf ve şansın yardımıyla o otele girmeyi becerir. Ama Turist Ömer’i otele almazlarsa o girmek için uğraşmaz. “Siz bilirsiniz abiler, hadi eyvallah” der, meşhur turist selamını çakar gider. O nasıl olsa kendisini içeri alacak bir otel bulacaktır.

Bir femme fatale olarak Lady Macbeth

Rus yazar Nikolay Leskov‘un, 1864 yılında yazdığı Mtsenk İlçesi'nin Lady Macbeth'i adlı öyküden uyarlanan Lady Macbeth filminin, İngiliz edebiyatı- nın babası Shakespeare’in, ünlü eseri “Macbeth” veya Macbeth karakterinin karısı Lady Macbeth ile bir ilgisi yok.

Leskov‘un öyküsü yazılışından yıllar sonra opera olarak sahnede gösterilmiş ancak fazla erotik bulunarak kendi ülkesi Rusya’da yasaklanmıştı. 19. yüzyılda mutsuz ve yalnız genç bir kadın olan ve Shakespeare’in, “Lady Macbeth” karakterini temsil eden Lady Katherine, ailesi tarafından yaşça büyük ve zengin adamla evlendirilir. Kocasının aşağılayıcı hareketlerine maruz kalan Katherine, kendini korumak için farklı bir yol seçer; Kocası ve onun babasının uzun bir seyahate çıkmasını fırsat bilerek çiftlikteki işçilerden Sebastian ile bir ilişki yaşamaya başlar. Filmin bundan sonrası Katherine'nın “aşkını korumak” için etrafına kötülük ve haince planlar yapmakla ge- çerken, filmin sonunda anlıyoruz ki Katherine’nın, asıl duygusu “kendini koruma” içgüdüsünden farklı bir şey değil.

Leskov‘un, Lady Katherine karakteriyle Shakespeare’in, Lady Macbeth karakterinin birbirlerine en çok yaklaştıkları yer de tam olarak burası… Her iki karakter de femme fatale. Fransızca bu kelime, sinemadaki entrikalar çeviren, erkekleri ağına düşüren, hep kendi çıkarlarını düşünen, acımasız ve sinsi kadınları tarif etmek için kullanılır. William Oldroyd’un, yönettiği ve başroldeki genç oyuncu Florence Pugh’un devleştiği Lady Macbeth filminin Lady Katherine’sı da tam anlamıyla bir femme fataledir.

Önerilen Haberler
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.