Özlem Kılıç’ın SİNE K Dergi’de de vurguladığı gibi, sinemanın doğduğu yıllarda ses, sinemaya dâhil değildi.
Filmlerin gösterildiği salonlardaki makine gürültüsünü saymazsak elbette!
Kılıç’a göre seyirciler büyülenmiş halde filmi izlerken bu gürültünün farkına bile varmıyorlardı muhtemelen.
İşte durum bu iken, müzik giriverdi sinemaya.
Evet, müzik insan sesinden önce girmiştir sinemaya.
Filmler gösterilirken perdenin önünde bir orkestra duruyordu ve sahnenin duygusuna göre müzik parçalarını
doğaçlama çalarak seyircinin algısını da yönlendiriyordu.
Belli sahneler için seçilen müziklerle izleyiciler; gülmesi, duygulanması ya da korkması gereken yeri anlıyordu.
Sinema ve müzik ilişkisi denilince dünyada akıllara ilk gelen isimlerdendir Ennio Morricone.
1928’de Roma’da doğan usta besteci Morricone, 20. yüzyılının en tanınmış ve eleştirel takdir görmüş film müzisyenlerinden.
Müziklerini yaptığı film ve televizyon dizilerinin sayısı 500'ü geçer.
Usta, özellikle kovboy filmlerine yaptığı müziklerle bilinir.
Dünyaca ünlü İtalyan yönetmen Sergio Leone’nin Dolar Üçlemesi (Bir Avuç Dolar, 1964; Birkaç Dolar İçin, 1965; İyi, Kötü ve Çirkin, 1966) için yaptığı müzikler, tüm sinemaseverlerin hâlâ belleğindedir.
Sanırım Ennio Morricone'yi ölümsüz kılacak ezgilerden biri de, 1984 yapımı Bir Zamanlar
Amerika filmine yaptığı müziktir.
Yönetmen koltuğunda yine Sergio Leone’nin oturduğu film, New Yorklu 4 Yahudi gangsterin çocukluklarından başlayarak hayatlarını anlatır.
Amerika'da bir zamanlar yürürlükte olan içki yasağının etkisi de görülmektedir bu filmde.
Robert De Niro’nun ayakta alkışlanacak performansıyla taçlanan filmin soundtrack albümü, dünyanın en iyi soundtrack albümlerinden biri olarak görülüyor.
Dünya sinemasında olduğu gibi Türk sinemasında da müzikleriyle bütünleşmiş, müzikleriyle hatırlanan, müzikleriyle ölümsüzlüğü yakalayan filmler vardır.
Bu filmlerin büyük çoğunluğunun müziklerini Cahit Berkay yapmıştır.
İnternette kısa bir araştırma yaparsanız, Berkay’ın 200’e yakın film, dizi ve belgesel müziğine imza attığını hayranlık ve şaşkınlıkla görürsünüz.
En bilinenleri Selvi Boylum Al Yazmalım, Devlerin Aşkı, Bodrum Hâkimi, Dila Hanım, Çiçek Abbas gibi film müzikleri olsa da, aslında hemen hemen hepsine bir kulak aşinalığımız vardır.
Cahit Berkay, Anadolu Rock geçmişi, Türk Rock müziğine katkıları ve emekleri olmasaydı
bile sırf yaptığı film müzikleriyle ölümsüzlüğü hak ediyor olurdu.
Film festivallerimizden biri, film müziği dalındaki ödülünün adını “Cahit Berkay En İyi Film Müziği Ödülü” olarak değiştiremez mi?
Elbette yapar.
Yapılacaktır da.
Ama önemli olan bunu, “O” ölmeden yapmak sanırım.
Ustaya uzun ömürler dileyerek bitirelim…

Önerilen Haberler
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.