Süper Kahramanlar sahada…

Akıllı stadyumlar, spor pazarlama, stadyum wifi teknolojisi, maç günü deneyimleri, fan engagement gibi kavramlar bizlerin hayatına yeni yeni girerken, yeni olanakları takip etmek, planları ve kadroları bu yönde oluşturmak da bir zaruret haline geliyor. Henüz en temel sorunlarını halletmemiş bir spor ortamında bütün bunları yapmak kolay olmasa da dünya sporunda kendini konumlandırmak adına çaba göstermek ve özgün fikirlerle gelişmelere ayak uydurmak olmazsa olmazımız.
Bazı şeyleri uzaktan sevmek ve seyretmeye mahkûm gibiyiz. Bu spor dünyasında da böyle... Romantizmi de, saha ve sektörel başarıyı da uzaktan izliyor, gıpta ediyoruz çoğu zaman. Ve çoğumuzun dünyanın başka bir liginde kendini yakın hissettiği başka bir takım sayesinde de bazı duygularımızın tatminini yaşıyor, dünyada olan biten gelişmeleri de takip etmek şansı buluyoruz. Kimi zaman da bu profesyonel bir zorunluluk ya da hobi olabiliyor.
Sporun, özellikle başta futbol olmak üzere takım sporlarının kitleler üzerindeki etkisi her alanda işbirlikleri yaratırken, hiçbir sektör bu etkinin uzağında kalmak istemiyor. Bazen de etki alanı anlamında futbola/spora benzeyen sektörler de işin içine girebiliyor. Sinema gibi, müzik gibi, eğlence dünyasının diğer aktörleri gibi… Bizim konumuz şimdilik çizgi kahramanlar…
Günümüzde kimi başarı hikâyeleri ile sporseverlerin gözünde birer süper kahraman konumunda olan kimi sporcu, teknik adam ya da idareciler bu yazının konusu olabilirdi. Ancak gerçek süper kahramanlar sahaya inince uzun süredir var olan ve iç içe geçmeye başlayan süper ve çizgi karakterlerle futbolun ilişkisi üzerinde duracağız…
13 Ağustos 2014 tarihinde Borussia Dormund ve Bayern Munich arasında oynanan Almanya Süper Kupa maçının 2. golünü atan Aubameyang golün ardından daha önce de gerçekleştirdiği sevinç gösterisini tekrarladı ve belki de bu sevinç gösterisi golden daha fazla konuşuldu. Kafasına geçirdiği Spiderman maskesi ile oldukça eğlenceli bir görüntü ortaya koyan Aubameyang benim gibi Süper Kahraman fanatiklerinin ve pek tabii çocukların çifte heyecan yaşamasına neden oldu. Ama o sahalardaki ilk Spiderman değildi, 2005 yılında bir trafik kazasında hayatını kaybeden Ekvatorlu futbolcu Otilino Tenorio ve onun anısını yaşatmak isteyen İvan Kaviedes de sahaların Spiderman’lerinden…
İngilizlerin Hartlepool takımının taraftarlarının her sezon giydiği çizgi kahraman kostümleri ya da Arjen Robben (Hollanda’da anaokulları için hazırlandı) ve başka futbolcuların çizgi kahraman olduğu kitapları da unutmamak gerek…
Peki, sahalardaki tek süper kahraman Aubameyang mı? Futbol/Spor–Süper Kahramanlar/Çizgi Kahramanlar ilişkisine başka nerelerde ve ne şekilde rastlıyoruz ve bu ilişki nasıl şekilleniyor? Sahalarda sevilen ve taraftar kitleleri tarafından teveccüh gören her şeyi sonuçta ekonomiye döner. Örneğin geçen sezon Amerika Birleşik Devletleri’nde Las Vegas Wranglers buz hokeyi takımı Spiderman formaları ile sahaya çıktı. Burada 2 hedefleri vardı. Birincisi bir çocuk hastanesi için gelir yaratmak, diğeri ise takımları adına bilinirlik sağlamak. Yazılanlardan anladığımız sonuç başarılı olmuş.
Avustralya futboluna bakınca bu sezon sahada Iron Man ve Volwerine gibi süper kahramanlar cirit atıyor. Klasik futbola oranlar “savaş”, “mücadele” gibi kavramları daha fazla öne çıkaran liglerde temaya oldukça uygun…
La Liga’nın Rayo Vallecano takımı Disney’le The Avangers filmi için yaptığı sponsorluk anlaşması çerçevesinde Real Madrid, Barcelona ve Sporting Gijon maçlarında formalarına reklam almıştı. Rayo Vallecano daha sonra yine Disney’in Iron Man filmi için de Mart 2013’te forma sponsorluk anlaşması yaptı. Burada sinemacılarımıza ve formasına sponsor bulma konusunda sıkıntı çeken takımlarımıza spor, sanat ve eğlenceyi birleştirip üstüne kazançlı çıkmak için bir fırsatın var olduğu notunu düşelim.
Elbette dünyanın en büyük spor medya kuruluşlarından birinin, sadece animasyon dünyasının değil medya dünyasının en büyük şirketi kabul edilen yapıya dâhil olmasının da bu sponsorluklar da etkisi vardır. Bu durum sadece sponsorluklar için de geçerli değil spor ve eğlence kavramlarının iç içe geçtiği ve hatta başlı başına bir sektör haline geldiği, taraftar bağlılığını kuvvetlendirme, maç günü deneyimlerini geliştirme çalışmaları içinde yine süper kahramanlar, çizgi karakterler ve onların dünyası büyük yer tutuyor.



Önceki ve Sonraki Yazılar