Boris Volfman, "Karides ihracatı rekora koşuyor"

Boris Volfman, "Karides ihracatı rekora koşuyor"

Deniz ürünleri deyince balıktan sonra akla ilk gelen ürünlerden biri olan karides Türk ihracatçısının radarına girdi.

Deniz ürünleri deyince balıktan sonra akla ilk gelen ürünlerden biri olan karides Türk ihracatçısının radarına girdi. Son dönemde büyük artış gösteren karides ihracatı gelirleri deniz ürünlerinin gelecekte ihracata yapacağı katkı konusunda da üretici ve ihracatçıları umutlandırıyor.

Denizlerimizin en popüler ürünlerin başında gelen karidesin, ihracatçıların yüzünü güldürmeye başladığını söyleyen Boris Volfman, "Pandemi döneminde halihazırda düşük olan karides ihracatı dini görme noktasına gelmişti. Bugün ise Türkiye karides ihracatından yılın ilk sekiz aylık döneminde 10 milyon doların üzerinde gelir elde etti.  Bu büyük artışa rağmen Türkiye’nin dünya karides ticaretinde henüz üst seviyelere çıkması için katetmesi gereken uzun bir yol var." dedi.

1dd4cdc1-56a5-4695-ba65-6a7361b9e8a4.jpg

Karides ihracatından kazanılan gelir 2 yılda 6 katına çıktı

Koronavirüs pandemisinin hayatımızı en yoğun şekilde etkilediği 2020 yılının Ocak-Ağustos aylarını kapsayan ilk sekiz aylık dönemde Türkiye'nin dünyanın 7 ülkesine 1.843.055 dolarlık karides ihracatı gerçekleştirdiğini belirten Boris Volfman, "2021 yılının aynı döneminde ise bu rakam 5.817.833 dolara yükseldi. Bu yıl ise Türkiye karides ihracatından elde ettiği gelirleri altı katın üzerinde artırarak 11.801.657 dolarlık ihracat geliri elde etti. Ayrıca sadece karides ihracatından elde edilen gelir değil aynı zamanda karides ihraç edilen ülkelerin sayısı da artış gösterdi. 2020 yılında Türkiye; İtalya, Yunanistan, İspanya, Azerbaycan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Lübnan ve Irak’a ihracat gerçekleştirmişti. 2022 yılında ise karides ihraç edilen ülke sayısı yediden on ikiye yükseldi." ifadelerini kullandı.

Deniz ürünleri ihracatı hala yeterli seviyede değil

Türkiye’nin son dönemde karides ihracatından elde ettiği gelirin büyük oranda artırması konusunda açıklamalarda bulunan Boris Volfman, "Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olan Türkiye için deniz ürünleri noktasında mevcut ihracat rakamları hala istenen seviyede değil. Elbette son yıllarda büyük bir sıçrama sağlandı fakat bu başarıyı takdir etmek yetmez aynı zamanda balık başta olmak üzere diğer deniz ürünlerinin ihracatının daha fazla desteklenmesi gerekiyor. Deniz ürünleri ihracatı katma değeri yüksek bir alandır. Çünkü bazı balık türleri ve balık harici deniz ürünleri orta-üst segment gelir seviyesindeki insanlar tarafından tüketiliyor. Türkiye sahip olduğu su kaynakları ile deniz ürünleri ihracatı noktasında Dünyadaki büyük pastadan çok daha fazla pay alabilecek potansiyele sahiptir. Bu noktada ihracatçıya verilen destek kadar bilinçli avlanma, deniz ürünleri yetiştiriciliği desteği gibi konularda da devletimiz tam destek sağlamalı." şeklinde konuştu.

Karidesin en büyük müşterisi İtalya

TÜİK verilerine göre bir Akdeniz ülkesi olan İtalya'nın Türk karidesinin en büyük müşterisi konumunda bulunduğunu ifade eden Boris Volfman,  "İtalya’nın karides alımındaki payı karides ihraç edilen diğer 11 ülkenin tamamının toplamında çok daha fazla durumda. 2022 yılının ilk sekiz ayında Türkiye’den İtalya’ya gerçekleştirilen karides ihracatından 10.562.016 dolar gelir elde edilmiş. Toplam karides ihracatı gelirinin 11.801.657 dolar olduğu göz önüne alınırsa İtalya’nın bu alanda ne denli önemli bir müşteri olduğu daha net anlaşılacaktır. İkinci sırada ise yine bir Akdeniz ülkesi olan İspanya 557.076 dolar ile karşımıza çıkıyor. Üçüncü sırada ise 488.963 dolarlık ihracat geliri ile Yunanistan geliyor. Geçtiğimiz yılın aynı döneminde de Türk karidesinin en büyük müşterisi 3.823.329 dolarlık alım ile İtalya olmuştu. Pandemi etkilerinin en sert hissedildiği 2020 yılının ilk sekiz aylık döneminde ise karides ihracatında birinci sırada karşımıza 826.476 dolarlık alım ile İspanya çıkıyor." dedi.

Dünya deniz ürünleri ticaretinde karidesin payı %20

Türkiye’de yeterli ilgiyi görmese de dünya deniz ürünleri ticaretinde karidesin payının %20 seviyelerinde olduğunu söylen Boris Volfman şu ifadeleri kullandı, "Bu da karidesin besleyiciliğinin yanında ekonomik anlamda da ne denli önemli bir ürün olduğunu kanıtlıyor. Türkiye ihracatını artırsa da üretimde dünya da henüz önemli bir yer tutmuyor. Karides üretiminde en büyük beş ülke Hindistan, Çin, ABD, Endonezya ve Tayland olarak karşımıza çıkıyor."