İşte  seçimin en çok konuşulan yalan haberleri!

İşte seçimin en çok konuşulan yalan haberleri!

Teyit.org, seçim döneminde yalan haberlerle ilgili çalışmasının sonuçlarını paylaştı. En çok etkileşim alan sahte haber "SOLOTÜRK’ün uçuşları Muharrem İnce’yle karşılaştıktan sonra iptal edildi" olurken, en fazla sahte haber paylaşılan platform Twitter oldu.

 Seçim döneminde en fazla sahte haber paylaşımı, yüzde 42.86 ile Twitter’da yapıldı. Sahte haberlerin yüzde 32.65’i Facebook’ta, yüzde 24.49’u ise haber sitelerinde yer aldı.

Erken seçim tarihi açıklandıktan sonra sosyal medyada paylaşılan ve en çok etkileşim alan 5 sahte haber ise şöyle: “SOLOTÜRK’ün uçuşları Muharrem İnce’yle karşılaştıktan sonra iptal edildi”, “Muharrem İnce’nin Kadıköy mitingi fotoğrafı”, “Erdoğan mitingde İnce’nin türkü söylediği videoyu izletti”, “TAMAM ve DEVAM tweetleri yurtdışından atıldı” ve “Muharrem İnce camide halay çekti”.
 
Teyit.org’dan Mehmet Atakan Foça’nın sahte haberlerle ilgili verileri aktardığı yazısı şöyle:

18 Nisan 2018’de açıklanan erken seçim tarihinin ardından Türkiye 2 ay gibi kısa bir süre içerisinde birçok seçim kampanyasına, mitinge tanıklık ederken peşi sıra gelen pek çok sahte habere de maruz kaldı.

Bu 2 aylık süre zarfında teyit.org’a iletilen şüpheli bilgi sayısı rekor düzeye ulaştı. teyit.org editörlerinin incelediği ve yanlış olduğunu tespit ettiği 29 bilgi/haber ile hazırladığımız bu çalışmanın özellikle seçim dönemlerinde yayılan yanlış bilginin nerede, hangi aktörlerin eliyle ve nasıl yayıldığını göstermesi açısından önemli olduğunu düşünüyoruz.

Burada sıralanan sahte haberler, yalnızca teyit.org’un metodolojisi çerçevesinde en az iki delil ile yanlış olduğu tespit edilenlerdir. Belirtilen sahte haberler dışında kalan komplo teorileri veya doğrulanabilir olmayan iddialar bu çalışmanın kapsamına alınmamıştır.

Ham verisini de paylaşmakta olduğumuz bu analizin alanda çalışan akademisyenler başta olmak üzere sahte haber problemini kendisine dert edinen tüm internet kullanıcılarının işine yaramasını umuyoruz.

SOSYAL MEDYADA EN ÇOK ETKİLEŞİM ALAN 5 HABER

Sosyal medyada popüler olan sahte haberler seçim dönemi boyunca ortalama 25 bin etkileşim aldı. Facebook ve Twitter üzerinde aldığı toplam etkileşimi en yüksek beş sahte haber incelendiğinde, ilk beşe son sıradan giren sahte haberin bile ortalamanın iki katından fazla etkileşim aldığı görülebiliyor. İlk beşin başını çeken “SOLOTÜRK uçuşlarının Muharrem İnce’yle karşılaştıktan sonra iptal edildiği” iddiası ise ortalamanın dört katından fazla etkileşim almış durumda.