Stratejik Marka Yönetimi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Stratejik Marka Yönetimi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Bir işletmeniz varsa veya bir işletme kurmayı düşünüyorsanız stratejik marka yönetimi bilmeniz gereken en önemli konular arasındadır.

Bir işletmeniz varsa veya bir işletme kurmayı düşünüyorsanız stratejik marka yönetimi bilmeniz gereken en önemli konular arasındadır. Bu konu özellikle uzun vadeli stratejilere ve hedeflere sahip kurumlar için büyük önem arz etmektedir. Biz de konunun önemine istinaden bu yazımızda stratejik marka yönetiminin tüm inceliklerini sizlerle paylaşıyor olacağız. Ancak konuya stratejik marka yönetiminin ne olduğuna açıklık getirerek başlayalım. Başlamadan önce, markanızı, etkili stratejilerle uzun vadede başarıya ulaştırmak istiyorsanız bir Marka Danışmanlığı ile birlikte çalışmanızı tavsiye etmek isteriz.

Stratejik marka yönetimi nedir?

Markalaşmaya giden yolda etkili bir plan dahilinde hareket etmeye stratejik marka yönetimi denilmektedir. Stratejik marka yönetimi hedefleriniz doğrultusunda markanızı hem yerel hem de global ölçekte tanıtmanıza yardımcı olur. Bu kapsamda markanızın sunmuş olduğu ürün ve hizmetler geniş kitlelere tanıtılarak markalaşma sürecinizle özdeşleştirilir. Stratejik marka yönetimi, daha çok uzun vadeli planlara ve hedeflere sahip işletmeler tarafından tercih edilir. Çünkü bu süreci bütünleştiren tüm aşamaların tamamlanması uzun bir zaman almaktadır. Bu süreci oluşturan aşamalar ise temel olarak markayı oluşturma, markayı geliştirme ve ortaya çıkan markayı yönetmedir. Sürecin kimi zaman on yılları bulan uzunluğu ise stratejilerin belirli periyodlar halinde güncellenmesi ihtiyacını ortaya çıkartmaktadır. Bu ihtiyacın en temel sebebi ise gelişen teknoloji ile birlikte ortaya çıkan yeni markalaşma metotlarıdır. Haydi şimdi bu metotlar arasında günümüzde en yaygın olarak kullanılanları daha yakından inceleyelim.

Stratejik marka yönetimi süreci nasıl işler?

Bu sürecin ilk adımı markanızın konumunu belirlemekle başlar. Yani, markanız, hedef kitleniz ve tüketicilerin zihninde nasıl bir imaja sahip olacak? Marka konumlandırması sayesinde markanız için hem hedef kitlenizin hem de tüketicilerin zihninde belirgin bir imaj yaratabilirsiniz. Fakat marka yönetiminde, marka konumlandırma stratejinizi belirlerken rakiplerinizden farklılaşmayı sağladığınıza emin olmalısınız.

Marka konumlandırmasından sonra gelecek adım ise markanın etkili bir şekilde pazarlanmasıdır. Çünkü, markanızın, belirlemiş olduğunuz konuma ulaşabilmesi adına onu iyi bir şekilde pazarlamalısınız. Yani, markanızı pazarlama yönteminiz, marka konumlandırmasını hayata geçirecek sürecin kendisidir. Bu sürecin başarılı olup olmadığını doğru bir şekilde değerlendirebilmek adına da mutlaka marka performans analizi gerçekleştirmelisiniz.

Marka konumlandırma stratejinizi belirlediniz. Ardından bu stratejiyi etkili marka pazarlaması ile hayata geçirdiniz. Marka performans analizleriniz de marka konumlandırma stratejinizin başarılı olduğunu doğruluyor. Peki şimdi markanız için ne yapacaksınız? Artık, başarılı markanız için yapabileceğiniz tek şey onun için yarattığınız değerlere değer katmaktır. Markanızın sahip olduğu değerlere değer katarak uzun vadede yerel ve daha uzun vadede global ölçekte bir marka inşa edebilirsiniz.

Stratejik marka yönetimi nasıl yapılır?

  • İlk olarak planlama sürecini tanımlamalısınız. Yani, markanız için belirlemiş olduğunuz tüm stratejik planlama değerlerini süreçte yer alacak herkes için yeterince anlaşılır bir hale getirin. Bu değerlerin departmanlar ölçeğinde doğru bir şekilde uygulandığına emin olun.
  • Bireysel markalaşma sürecini başarıyla yürütmelisiniz. Yani, şirket çatısı altında yer alan her ticari marka için ayrı bir marka kimliği yaratmanız gerekir. Bu sayede markalarınızın kendi aralarında rekabet etme zorunluluğunu ortadan kaldırmış olursunuz.
  • Marka ilişkilerini doğru bir şekilde yönetin. Çünkü markalaşma süreci yalnızca ürünlerinizin ve hizmetlerinizin kalitesiyle alakalı bir süreç değildir. Bu süreçte, markanızın tüketicilerle bir duygusal bağa sahip olmasına da önem vermelisiniz.
  • Kitle kaynaklarını etkili bir şekilde kullanmak markalaşma sürecinizi daha etkili yapacaktır. Bu süreçte kitlelerin markalaşma sürecinize katkıda bulunmasını sağlamalısınız.