TÜRBAN YA DA ÖRTÜNME

Yıllarca Kur'an'da başörtü (Türban) zorunluluğu var mı yoksa yok mu tartışmaları yapıldı. Bu konuda bir çok olaylar meydana geldi.

Peki diğer dinlerde durum ne?

Mesela İncil'de örtünme ile ilgili yasağı bilen var mı?

St. Paul (Aziz Pavlus) İncili'nde böyle bir yasak yer alıyor.

Katolikliğin azizlerinden St. Paul, başörtüsü hakkında (Korintoslulara 1. mektup)’da şu açıklamada bulunuyordu

:"Her erkeğin başı İsa, her kadının başı erkek ve İsa' nın başı ise Tanrıdır. Erkek Tanrı'nın şanı ve çehresidir. Fakat kadın, erkeğin şanıdır. Başı örtülü olarak dua eden veyahut peygamberlik eden her erkek, başını küçük düşürür.

 Fakat başı örtüsüz olarak dua eden her kadın, başını küçük düşürür. Kadın örtünmüyorsa saçı da kesilsin; kadına saç kesmek veyahut tıraş etmek ayıp ise, örtünsün. Çünkü kadın erkeğin izzetidir. Çünkü erkek kadın için değil, fakat kadın erkek için yaratıldı."

Rahibelerin örtünme nedeni St Paul'ün İncil'indeki bu uyarı...

Katolik rahibelerin 1.000 yıldan beri başlarını örttükleri bilinmektedir.

Yahudi kadınlarında üstelik başlarını örtmekle kalmayıp, kara çarşaf giydiklerfi de…

Bugünkü Katolik kilise kanunları arasında kadınların kilisede iken başlarını örtmelerini gerektiren bir madde vardır. Amiş ve Mennoniler gibi bazı Hıristiyan mezhepleri, kadınların başlarını bugün de örttürmektedir.

Dikkat edilirse 2000 küsur yıl önce yazılan incil’deki başörtü ayeti hiçbir yoruma yer vermeyecek kadar açık ve net.

Yahudiler, tesettürü kadına zulmetme ve buyurma aracı olarak gördüler. Talmut'a göre, başına örtü örtmeden sokaklarda dolaşan bir kadını kocası mehir ödemeden boşama hakkına sahiptir.

Talmut müfessirleri kadının kaburga kemiğinden yaratıldığı kabulünü olduğu gibi, onun örtülü oluşunu da mütevazi, alçak başlı ve haddini bilir olması gerekliliğiyle açıklıyorlardı.

Böylece kadının örtünmüşlüğü bu inanışla ezilmişliği ifade eden bir araç olmaktan ileri geçmiyordu.

Rabbi Dr. Menachem M. Brayer (Yeshiva Üniversitesi Kitabı Mukaddes Literatürü Profesörü) Menachem M. Brayer, The Jewish Woman in Rabbinic Literature: A Psychosoci adlı kitabında Haham literatüründe topluma çıkan Yahudi kadının bazı zamanlar tek gözü hariç bütün yüzü kapatan başörtüsü takmasının gelenek olduğunu söyler. İlk çağdaki bazı meşhur Rabbilerin sözlerini nakleder:

“Başı açık dışarı çıkmak İsrail’in kızlarına yakışmaz. anet kendi hanımını saçı görünecek şekilde bırakan erkeğe olsun..

 Kendini güzel göstermek için saçını açık bırakan kadın yoksulluk getirir.”

 

Kuran’a göre başörtüsü yada türban yorum üzerine yorum alıyordu. Herkes kafasına göre türlü türlü yorumlarda bulunuyordu. İncilden yaklaşık 400 yıl sonra yazılan Kuran’da saç hiç geçmiyordu. İşte Nur suresi ve ilgili ayetler: ( 24/30-31)

."Mümin erkeklere söyle: Gözlerini bakılması yasak olandan çevirsinler, ırzlarını, korusunlar... Mümin kadınlara da söyle: Gözlerini bakılması yasak olandan çevirsinler, iffetlerini korusunlar. Süslerini, kendiliğinden görünen kısmı müstesna, açmasınlar.

Baş örtülerini yakalarının üzerine koyup örtsünler."

(Ahzab suresi  33/59 ayetler de şöyleydi:) "Ey Peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına, dışarı çıkarken örtülerini üstlerine alsın ki; tanınıp inciltilmesinler."

 

Son günlerde açlık, zamlar, yokluk, Hırsızlık, yolsuzluk içinde insanlar boğuşurken Türbana güya yasallık kazandırma dümenleri bu işin daha çok su götüreceğini gösteriyor.

Önceki ve Sonraki Yazılar