
Mustafa Ülkü Caner
Uber, muber çıkmış da…
Çıkmış da , haberi yokmuş …
Sanki ilk defa duymuş !
Başkan sensin , Hükümet sensin , Belediye sensin !
Nerden çıktı , nasıl çıktı , kim çıkardı da , kim görmedi ?
Veya kim göz yumdu?
İş şiddet boyutlarına çıktı.
Kavgalar , döğüşler , kurşunlamalar oldu .
Uzun müddet tık yoktu !
Yani tavşana kaç , tazıya tut halindeydik !
Şimdi seçimlerde malzeme gerekli.
Taksi esnafı akla geldi !
***
Taksi , hayatımızda bir şekilde önemli bir yer tutar .
Taksi şoförleri toplumun nabzını tutmak bir yana şekillenmesinde de bir çok meslek gurubundan etkindir.
Taksiye binip de iki dakika içinde şoförle memleketi , hükümeti , belediyeyi konuşmayanımız var mı ?
Taksi dolmuş ve hatlı dolmuşlar da önemli bir kamu hizmetini veriyorlar.
Ama çağdaş olmayan düzenlemeler ve keyfi müdahaleler orada da kaos , haksız kazanç ve yoğun sömürü düzeni yaratmaya yol açıyor.
***
Türkiye’de yaklaşık 68 bin , sadece İstanbul’da 18 bin sarı taksi var .
Örneğin, İstanbul için 1989 Özal döneminde ek olarak verilen ruhsat sayısı ile toplam 17 bin 500 civarında olan taksi sayısı halen yükseltilemedi.
O zamanlar İstanbul’un nüfusu 6 buçuk milyondu. , şimdi ise 15 milyonu aştı ama taksi sayısı aynı .
İstanbul’da bir taksi plaka devir bedeli 1 milyon 800 bin TL.
Bu taksilerin gerçek anlamda sahipleri kimler ?
Kaç Lira vergi verirler ?
***
Bu konuyu irdelerken şu soruyu aklımızdan çıkarmayalım : İnsanlar niçin UBER’i tercih ediyorlar ?
Önceden izin verip , seçim öncesi ucuz populizm gereği apar topar UBER’I yasaklamak zavallı bir seçim hamlesinden başka nedir ?
Taksi konusu , UBER tipi çağdaş alternatifler dahil seçim sonunda ciddi olarak ele alınmalıdır.
Hatta , kendi “milli” uber’lerimizi kurmalıyız taksi emekçilerimizle birlikte.
***
Adam gibi düzenlenmez ve modernleşme sağlanmaz ise olacağı işte bu kaos .
Uber yasaklanır , Muber gelir .
Çözüm , modern , çağdaş , tüketici yararlı ve teknolojiye dayanan alternatifleri yasaklamak değil , taksicilik ve şehir içi ticari ulaşımı çağdaş seviyeye çıkarmaktır.
Amerikayı yeniden keşfetmeye gerek yok !
Bu konuda Londra , Paris, Berlin , New York , kısacası dünyaya bir bakalım yeter !
Peki bunca yıl düzenleme yapılmaması kimin eksikliği veya suçu ?
Sahte taksiler , kavga döğüş , plaka rant savaşları
…
***
Bu taksilerde çalışan emekçi şoförler çok ağır koşullarda adeta köle gibi sömürülüyorlar.
Taksi emekçi şoförlerine ve sadece 1 adet taksisi, yani ekmek teknesi olan taksi esnafına sahip çıkalım.
Ama çağdaş alternatif yöntemleri ve toplumun ihtiyaçlarını , hak , adalet ve nesafeti elden bırakmadan!