Bornova’da Başkan İduğ'dan 16 ay raporu

Bornova’da Başkan İduğ'dan 16 ay raporu

Bornova Belediye Başkanı Dr. Mustafa İduğ, 1 yıllık hizmet dönemini ve koronavirüs salgını sürecinde yaptıkları çalışmaları düzenlenen basın lansmanında anlattı.

2019 - 2020 Hizmet Dönemi 1. Yılı’nın koronavirüs salgının en yoğun biçimde etkili olduğu dönemde tamamlanması nedeniyle gecikmeli olarak gerçekleştirilen toplantı Büyükpark içeresindeki Nikah Salonu’nda yapıldı. Tüm katılımcıların maskeli şekilde yer aldığı salonun girişine dezenfektan konuldu, maske dağıtıldı. Mikrofonların üzerine özel koruyucu başlık geçirildi.

Türkiye’nin tekrarlanan İstanbul seçimleri ile 3 aylık bir seçim molası verdiğine dikkat çeken İduğ, daha sonraki süreçte bürokrat ve meclis üyeleri ile bir araya gelerek düzenli bir program hazırladıklarını dile getirdi. Belediyelerdeki büyük bir sorun olarak kurumsal hafızayı gördüklerini beliren İduğ, herkesin kendi dönemini yaşadığını ve bu sürecin hem zaman hem de kaynak kaybı olduğunu söyledi. İduğ ayrıca kurumsal hafızanın yanında verinin de önemine dikkat çekti.

EKONOMİK KRİZİN KİLİDİ SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİ
Kendisinin de sivil toplum kuruluşu kökenli olduğunu anlatan İduğ, “sivil toplum kuruluşlarının önemli bir sorunu olan kira sorunlarına dikkat çekerek ‘Biz Bornova’da kaç dernek ve federasyon var araştırdık. Bornova’da 620 tane dernek ve federasyon var. Bu dernek, federasyon ve sivil toplum kuruluşlarının gündeminde 3 madde vardır. Bunlar; aidat, yeni üye, kira. Bir çoğunluğu genelde böyle. Proje gündemleri daha sonraya sarkıyor. Biz bunların önüne geçmek için sivil toplum kuruluşu yerleşkesi açıyoruz. Amacımız projelerde zaman kaybı olmasın, başka derneğin projesi ile çakışmasın. Yerel yönetim ile sivil toplum kuruluşları içi içe olsun. Ben yedi tane ekonomik kriz yaşadım. Bu ülkede ekonomik krizleri çözenler hep sivil toplum kuruluşları olmuştur” dedi.

İSRAFTAN KAÇINMA VE TASARRUF VURGUSU
Finansal okuryazarlığın önemine değinen İduğ, kaynakları verimli ve etkili kullanmak için belediye başkanlığına geldiği ilk günden beri finansal okuryazar bir çerçeve ile Bornova’yı israftan kaçındıran ve tasarruf ettiren bir hale büründüklerini söyledi. Belediyenin araçlarını kiralamaktan ziyade bir yıllık kira masrafı ile bütün araçları satın alabildiklerini söyleyen İduğ, “ bir şüpheye yer kalmasın, şaibe oluşmasın diye bütün araçları Devlet Malzeme Ofisi’nden satın aldık. Yakın zaman içinde Uluslar arası Şaibe Derneği üyesi olacağız” dedi.

PAZAR GELİRİYLE İKİ BİNA SATIN ALDIK
Bornova Belediyesi’nin politikasının tasarruf politikası olduğunun altını çizen İduğ, bütçelerine bu yönde yol haritası çizdiklerini belirterek belediyenin satın almış olduğu iki binanın parasını Özkanlar Pazaryeri’nden elde ettikleri gelirleri ile satın aldıklarını belirtti. İduğ açıklamasında "Her belediyeye lazım ama paranız varsa… 200 milyon TL’lin altında bir maliyetle o binayı yapamazsınız. Bugünkü şartlara bakıldığında 200’ü de geçersiniz. Biz bu parayı verirsek belediyede çay, kahve içer, zaman geçirir eve giderim. Yatırım yapmamız lazım. Hizmet binası gereklidir ama zamanı şimdi değil. Bornova Belediye binasının yanında İş Bankası var, orayı satın aldık. 4 milyon TL’ye aldık. Cumhuriyet Meydanı’nda 8 katlı bir dershanenin binasını da aldık. Biri 6 milyon biri 4 milyon! Özkanlar Pazar Yeri’nin kurduk. 3 bin mağdur vardı. Pazardan gelen gelirle bu binaları satın almış olduk. Bornova Belediyesi’nden para çıkmadan bizim oldu” dedi.

PANDEMİ SÜRECİNDE NELER YAPILDI?
Dijital sınıf ile eğitimde fırsat eşitliği yaratmaya çalıştıklarını belirten İduğ, pandemiyi öngörmenin mümkün olmadığı bir tabloda karantina sürecinde evden çıkamayan öğrencilere destek olduğunu belirtti. Bornova’da dershaneye gidemeyen birçok öğrenci için dershaneyi eve getirdiklerini belirtti. Aynı zamanda dijital sınıf ile evden çıkamayan engelli öğrenciler için düşünülmüş bir proje olduğunu söyledi

Pandemi sürecinde hızlı aksiyon alarak belediyenin hızlı bir karar sürecinden geçtiğini belirten İduğ, bu süreçte Kızılay ile işbirliği yaparak atölyelerde maske üretim sayılarının günlük 30 bin olduğunu, Ege Otomotivciler Derneği’nin desteği başta olmak üzere diğer derneklerin de desteği ile erzak paketi dağıttıklarını anlattı. Sloganların ‘evde kal’ olmasına rağmen atık sayısının arttığını dile getiren İduğ, çöp arabalarının günlük 3 sefer yaptığını söyledi. Bu süreçte belediye araçlarının kiralık olması durumunda belediyenin giderinin çokça artacağını söyleyen İduğ, araçları satın almanın tasarrufunu kısa sürede gördükleri için mutluluğunu dile getirdi.

BELEDİYELERİN AÇIK VERMEME DURUMU YOK
2020 yılında olası bir ekonomik kriz için önceden toplanan belediye vergilerinin ödenememesi, hazineden gelecek yardımların azalması durumlarında önceden bir tablo çizdiklerini belirten İduğ, kolay yol olan banka kredisini seçmeyeceklerini söyledi. Mayıs ayından sene sonuna kadar 142 milyon TL açık vereceklerini söyleyen Başkan, bu durumun İzmir Büyükşehir Belediyesi için aylık 150 milyon TL civarlarından olduğunu söyledi. İduğ açıklamasında “Kendi şirketlerimi nasıl yönetiyorsam öyle davranıyorum. Vergiler ödenmezse ne yapacağız? 2020 Ocak sonunda gelirlerde düşme olursa ne yaparız diye oturduk plan yaptık. Biz her ay 42 milyon açık vereceğiz. İzmir Büyükşehir Belediyesi 150 milyon açık verecek. Türkiye’de tüm belediyelerde gelir azalmasının getireceği açık verme durumu olacak. Biz bunu krediyle çözmüyoruz. Belediyelerde borç yükünün doğru olmadığını düşünüyorum. Tasarruf mümkün. Hizmet alımını rekabetçi piyasada yaparsanız yüzde 40 üzerinde tasarruf yaparsınız. Aynı erden sürekli satın alan bir belediye değil işini yapan ehil firmalardan satın almalar yapabilirsiniz. Yılda 12 milyon mesai veren bir belediyeyiz. Planlama yaparsanız aynı işi 8 milyon mesaiyle yaparsınız. Göreve geldim, 3 gün sonra grev vardı. Oturduk sözleşme yaptık 9 milyon kar elde ettik” dedi.

Başkan Dr. İduğ, belediye olarak israfın önüne geçmek için pek çok hesaplamalar yaptığını ve mesai ücretlerine olan giderlerin 12 milyon TL olduğunu söyledi. Mesailerin yeniden düzenlenmesi ile mesai saatlerinden 4 milyon TL’lik tasarruf oluşturduklarını belirtti.

Dost Market’in önceden kartla alışveriş yapıldığı için yardıma muhtaç kişileri işaret ettiğini ve bunun önüne geçmek için evlere servis halinde yaptıklarını belirten İduğ, bu sayede bu kişilere birebir temas ettiklerini ve veri topladıklarını söyledi.