banner87

KONDA'dan son anket; MHP ve İyi Parti'nin oy oranı ne kadar?

KONDA Genel Müdürü Bekir Ağırdır, "Milliyetçiliği temsil iddiasındaki partiler, yeni bir milliyetçilik tarifiyle bir çıkış yaratamadıkça ya Ak Parti tarafından ya da seküler alanda giderek eriyecekler" dedi. 24 Haziran seçimlerinde MHP'nin yüzde beş civarında, İyi Parti'nin de yüzde 12-13 civarında olacağı öngörüsünde bulunan Ağırdır, "Memnuniyetsizlerin artışıyla bu oranın etkilenebileceğini" ifade etti.

KONDA'dan son anket; MHP ve İyi Parti'nin oy oranı ne kadar?

KONDA Genel Müdürü Bekir Ağırdır, "Milliyetçiliği temsil iddiasındaki partiler, yeni bir milliyetçilik tarifiyle bir çıkış yaratamadıkça ya Ak Parti tarafından ya da seküler alanda giderek eriyecekler" dedi. 24 Haziran seçimlerinde MHP'nin yüzde beş civarında, İyi Parti'nin de yüzde 12-13 civarında olacağı öngörüsünde bulunan Ağırdır, "Memnuniyetsizlerin artışıyla bu oranın etkilenebileceğini" ifade etti.

31 Mayıs 2018 Perşembe 10:42
KONDA'dan son anket; MHP ve İyi Parti'nin oy oranı ne kadar?

Ocak ayında yaptıkları bir araştırmada, "birden ona kadar kendinizi milliyetçi olarak tanımlayın" diye sorduklarını ve anaet sonucunda, AKP’lilerin 7.7, İyi Parti de 7.7, MHP biraz daha yüksek 8.7, CHP’liler de 7 oranında milliyetçi olduğu sonucuna vardıklarını aktaran Ağırdır, "Milliyetçilik çok genel bir kimlik" dedi.

Cumhuriyet'ten Kemal Can'ın sorularını yanıtlayan Ağırdır'ın açıklaması şöyle:

-Türkiye’de milliyetçiliğin siyasi bir kimlik olarak ağırlığı nedir?

Türkiye’deki seçmenin yüzde 90’ı kendisini vatansever olarak tanımlıyor. milliyetçilik biraz ezbere dayalı bir kimlik. Ocak ayında yaptığımız araştırmada, birden ona kadar kendinizi milliyetçi olarak tanımlayın diye sormuşuz: Türkiye ortalaması yüzde 7, AKP’liler 7.7, İyi Parti de 7.7, MHP biraz daha yüksek 8.7, CHP’liler de 7. Yani milliyetçilik çok genel bir kimlik. Milliyetçiliği siyasi olarak temsil ettikleri iddiasındaki partiler, Türkiye’nin sorunlarına dair ezberlere dayalı politika yapıyorlar. 2018’in milliyetçiliği konusunda bir cevapları yok.

-Hangi cevaplardan, nasıl karşılıklardan bahsediyoruz?

Milliyetçiler Türkiye’nin yeni geleceğinde var olmak istiyorlarsa reel sorunlara çare, çözüm ve yeni bir söylem üretmeleri gerekir. Türkiye’nin sorunlarını bir kimliğin hâkimiyeti üzerinden çözemeyeceğimiz ortada. Araştırmalarda şöyle bir tablo görüyoruz; Türkiye insanında ‘iyi, güzel, doğru’ şeklindeki değerler setiyle gündelik pratikler arasında büyük bir yarılma var. milliyetçilik gündelik hayat pratiklerinde görülen, hissedilen bir şey değil. Milliyetçilik reel alana değil değerler alanına ait ve ezberlere dayanan daha soyut bir kimlik.

-Milliyetçi seçmenin sosyolojik tabanı için neler söylenebilir?

Türkiye’de üç coğrafya var. Birincisi İskenderun’dan İstanbul’a kadar uzanan kıyılar. Gündelik hayat tarzı kentliliğe dönüşmüş, daha modern, batılı; kendi ekonomik dinamikleri ve aktörleri güçlenmiş, dolayısıyla devlete biçtiği rol değişmiş, talepleri bir üst seviyeye çıkmış bir coğrafya. İkincisi, Orta Anadolu, Doğu ve Karadeniz’e doğru bir başka küme. Hayat tarzı geleneksel muhafazakâr, dini hassasiyetleri yüksek; devletten yardım ve yatırım beklentisi devam eden, ekonomik olarak kendine yeterliliği gelişmemiş bir coğrafya. Bir de ekonomik olarak en geri kalmış, bir yandan da kimlik talepleri öne çıkan Kürt coğrafyası. Milliyetçi çizgi tam bu ilk iki coğrafyanın geçiş aralığında yer alıyor. İkisini de tam olarak yansıtmayan bir ara katman. Bölünmüşlük görüntüsü de bu durumla ilgili.

-Bu seçmene yönelen partiler açısından mevcut tablo nasıl görünüyor?

Milliyetçiliği temsil iddiasındaki partiler, yeni bir milliyetçilik tarifiyle bir çıkış yaratamadıkça ya Ak Parti tarafından ya da seküler alanda giderek eriyecekler. Şimdi MHP AK Parti’ye yakın durarak bir taraftan onun içinde eriyor. Milliyetçilerin sadece iktidardan değil, devletten de bağımsızlaşabilmeleri lazım. Ama milliyetçi aydınlar arasında böyle bir tartışma yok sanıyorum. MHP yüzde beş civarında, İYİ Parti de yüzde 12-13 civarında olacak gibi duruyor. Memnuniyetsizlerin artışıyla bu oran etkilenir.

-Bu tablo oluştuğunda seçim sonrası Türkiye’yi neler bekliyor?

Ben bu seçim sürecinde de, sonrasında da ülkenin ne yaşayıp yaşayamayacağı konusundaki inisiyatifin muhalefete geçtiğini düşünüyorum. Ak Parti MHP bir tarafta dursa bile, muhalefet tarafında dindarların Saadet Partisi, milliyetçilerin İyi Partisi, Kürtlerin HDP’si, laik modern kesimlerin CHP’si var. Yani bir şekilde muhalefetin dağılımı Türkiye resmini tamamlıyor. Türkiye’de ihtiyacımız olan ortak yaşamı yeniden inşa etmek, bütün bu kimlikleri aşan yeni bir ortak yaşam alanını açmak için bir siyaset üretirlerse hem iktidarı etkilerler, hem de ülke ferahlar. Dolayısıyla muhalefetin ne yapacağı, neyi başarıp başaramayacakları önemli.

-Veriler böyle bir değişim dinamiğini destekliyor mu?

Hangi araştırmaya bakılırsa bakılsın, Türkiye siyaseti donmuş bir fotoğraf veriyor, kimliklere ve kutuplaşmalara sıkışmış, asıl olarak kimlik sayımı yapılan seçimleri konuşuyoruz. Bu kez de öyle bir fotoğraf veriyor başlangıç çizgisinde. Ama bir yandan da problemler, gündelik hayatın ürettiği sıkıntılar gibi reel hayatın gerçeklerinden bakınca, müthiş bir değişme potansiyeli görülüyor. Bir donmuş buza bakıyoruz ama arkasında önemli bir devinim var. Buzun nereden çatlayacağını bilmiyoruz nasıl ve ne zaman kırılır onu da bilmiyoruz. Eğer bu seçim donmanın seçimi olursa tablo çok değişmez ama Türkiye de bu tabloyu sürdüremez. 24 Haziran gerçek seçimin kostümlü provası olur.

Önerilen Haberler
Son Güncelleme: 31.05.2018 13:29
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
hasan 2018-05-31 12:25:54

ben mhpliyim milliyetçiyim sayın bahçelinin 15 yıldır soylediklerine istinaden asla akp ile yanyana olmayacağım başkanlık sistemine hayır diyeceğim çünkü ona güveniyorum!!

Misafir Avatar
alsancak 2018-06-01 05:19:26 @hasan

alparslan türkeşin yedi ışık kitabında başkanlıktan bahsetmiyor mu? başkanlığı istemiyor mu

Beğenmedim! (6)
Misafir Avatar
aynen.--ercan 2018-05-31 18:47:08 @hasan

anıt: @hasan x-------------Ben mhp liğim diyen artist. sen mhp li değil KIZIL BİR KOMİNİST DEĞİLSEN BANADA NE DERSEN DE.

Beğenmedim! (7)
Misafir Avatar
bahceli ne soyledigini unutmus 2018-05-31 13:08:59 @hasan

devlet bahceli baskanlik federasyon demektir buda turkiyeyi bolunmeye goturecektir deyip duruyordu birden bire tek adam rejiminin destekcisi oldu

Beğenmedim! (0)
Avatar
milleti enayi yerine koyma.araştırıcı 2018-05-31 10:52:42

yani şimdi iyi parti % 13.mu..?
yalan ya..% 30 a yaklaşıyor.
psikolojik etki..yine de akp.ye mhp.ye oy vermeyeceğiz.
iyi partiye oy veren kişiye Allah cehennemi haram kılsın..amin..
vermiyen kişiyede cenneti haram kılsın..amin.
ramazan ayı hürmetine..yarabbi.duamızı kabul buyur..ulu divan,da..

Misafir Avatar
aynen 2018-06-01 09:49:21 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

YA DEVLET BAŞA YA KUZGUN LEŞE. bu söz çok mühimdir. lütfen ülkemize geleceğimize değerlerimize sahip çıkalım. AKP diyelim. DEVAMMM.

Beğenmedim! (9)
Misafir Avatar
bu seçim önemli. 2018-06-01 09:48:27 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Türkiyede bu seçimi AKP kazanırsa Erdoğan kazanırsa inanın GEZİ de kur farkı ile kaybettiğimiz66milyar doları geri kazanacağız. Türkiye emin adımlarla dünya devleti olmaya yürüyor. AKP VE ERDOĞAN İLE DEVAM.

Beğenmedim! (10)
Misafir Avatar
koç_DEVAM DİYOR 2018-06-01 08:41:24 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

ben ERDOĞAN DERİM. şimdiye kadar şunu yapacağız deyipde yapmaığı birşey olmadı. her dediğini yaptı ve her dediği doğru çıktı. her yaptığı ülkeye faydalı oldu. Allah razı olsun.

Beğenmedim! (11)
Misafir Avatar
Kime inanalım -------çok iyi bir tesbit 2018-06-01 08:40:48 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Yarın Erdoğanda, İncede, Meral da, Temelde, Perinçekde gazetelere demeç veriyor hepsi diyolarki BEN CUMHURBAŞKANI OLDUĞUMDA AY 'A 4 ŞERİT YOL YAPACAĞIM. Allahını seven dürüst cevap versin. bunlardan birisi doğru söylüyor olsa şıkkında hangisine inanırsınız? taraf tutmadan cevap verenden Allah razı olsun ve helal olsun.********ben ERDOĞAN DERİM. şimdiye kadar şunu yapacağız deyipde yapmaığı birşey olmadı. her dediğini yaptı ve her dediği doğru çıktı. her yaptığı ülkeye faydalı oldu. Allah razı olsun.

Beğenmedim! (4)
Misafir Avatar
fetö perti İYİ kaç oy kaç? 2018-06-01 08:38:26 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Yüzde 3,BÜÇÜK. onlarda chp den gider. mhp den bir tek ülkücü iyi paertiye oy vermez. vatanı şahsi menfaatlerine satmaz hiç bir ülkücü.

Beğenmedim! (8)
Misafir Avatar
1dx 2018-06-01 02:21:43 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

senin yapacagin yorumun ben taa....

Beğenmedim! (3)
Misafir Avatar
tabiki-ercan 2018-05-31 18:50:37 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Ben ERDOĞAN derim.

Beğenmedim! (14)
Misafir Avatar
KİME İNANALIM 2018-05-31 18:50:00 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Yarın Erdoğanda, İncede, Meral da, Temelde, Perinçekde gazetelere demeç veriyor hepsi diyolarki BEN CUMHURBAŞKANI OLDUĞUMDA AY 'A 4 ŞERİT YOL YAPACAĞIM. Allahını seven dürüst cevap versin. bunlardan birisi doğru söylüyor olsa şıkkında hangisine inanırsınız?
taraf tutmadan cevap verenden Allah razı olsun ve helal olsun.

Beğenmedim! (6)
Misafir Avatar
bb 2018-05-31 16:25:18 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Atatürk baş komutan tamam. ama bu günde canlı baş komutana ihtiyaç var. ERDOĞAN BAŞKOMUTAN.

Beğenmedim! (22)
Misafir Avatar
ALLAH AŞKINA OKUYALIM. 2018-05-31 16:24:15 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Ortada marmaray var, YSS köprüsü var, Osman gazi köprüsü, var Avrasya tuneli var, Kartal kadıköy metrosu var, K köy Beylik düzü metrobüs var, 3. hava limanı var, her ile bölünmüş yol var, her ile hava alanı var . Dağların altından geçen yolları kısaltan tuneller var, imf ye borcu olmayan bir Türkiye var. kendi askeri teçhizatını üreten bir Türkiye var. emeklisini gecenin 3 ünde Zıraat bankası maaş kuyruğundan kurtaran bir başarı var. her mahallede kültür merkezi var, sokaklarda kapılarımızın önüne kadar temizlik yapan belediyeler var...saymakla bitmez. bu yüzden DEVAM.

Beğenmedim! (18)
Misafir Avatar
ülkü 2018-05-31 14:14:17 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Meral hnmın OYu 3,5 yazın bir köşeye. bu oylarda chp den geçecek. ASLA BOZKURTLAR, ÜLKÜCÜLER oy vermez fetöcülere.

Beğenmedim! (27)
Misafir Avatar
cenk 2018-05-31 13:19:53 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

valla bu sefer akp'ye oy vermeyi düşünmeyen biri olarak sızın gibi böyle zırva tiplerin fikirlerinden dolayı tekrar oy veresim geliyo.hangi akılla karsıt görüş için cehennem istersin?

Beğenmedim! (12)
Misafir Avatar
Millet İttifakı KAZANACAK 2018-05-31 13:15:48 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

akp yolcu millet bikmis

Beğenmedim! (2)
Misafir Avatar
EBEDI BASKOMUTANIMIZ MUSTAFA KEMAL ATATURK 2018-05-31 13:15:01 @milleti enayi yerine koyma.araştırıcı

Atatürkün Eleni Karinte aşkı filme konu olmuştur.FILMIN ISMI Balkan Is Not Dead

Beğenmedim! (1)
Avatar
ali 2018-05-31 11:51:57

Erkek dişi sorulmaz, muhabbetin dilinde,
Hakk’ın yarattığı her şey yerli yerinde
Bizim nazarımızda, kadın erkek farkı yok,
NOKSANLIKLA EKSİKLİK, SENİN GÖRÜŞLERİNDE

Avatar
ATATÜRK'ÇÜ ULUSAL RADYO YAYINDA ! 2018-05-31 10:45:27

DIYORSUNDA ATATURK E AZ IFTIRA HAKARET YAGDIRMADIN VEDADUN BILMEM NE SEKLINDE SIMDIDE UTANMADAN ATATURK E SARILIYORSUN UTANMAZ SENI BUNDAN SONRA VATAN PARTISINE OY MOY YOK ...CHP YE IYI Partiye iftira atiyorsun ..sen kendini kostum partisinde saniyorsun ustunu degisince taninmaz mi oluyorsun ??? hersekil siritiyorsun karsinda aptal yokki ip adresin degisse bile her sekil ben burdayim diye siritiyorsun aydin bence CHP senin hakkinda savcilik ta suc duyurusunda bulunmali ATATURK E HAKARET IFTIRA CHP YE IFTIRA HAKARET IP ADRESIN DEGISSEDE HERSEKIL SENI BULURLAR MERAK ETME

Misafir Avatar
sen bana bisey mi dedin ??? 2018-05-31 13:14:09 @ATATÜRK'ÇÜ ULUSAL RADYO YAYINDA !

burda ben hic bir yorumcudan hangi sehirde yasadigini duymadim sen hayalmi goruyorsun ???? cidden sen bi doktora gorun IKI GUNDEN BERI ATATURK e iftira ve Hakaret ediyorsun CHPye IYI partiyede agir hakaretlerde bulunuyorsun
BABAM TURK ANNEM TURK DEDEM TURK NINEM TURK BEN TURKUM VE COK MUTLUYUM

Beğenmedim! (0)
Misafir Avatar
SİKTİR GİT ANASI ALMAN BABASI GÖT ÇIKMA ! 2018-05-31 10:52:31 @ATATÜRK'ÇÜ ULUSAL RADYO YAYINDA !

TURİST AVCISI ANTALYA GAVAT-KIZI !

Beğenmedim! (1)
Avatar
KONDA SIRKETI HANGI PARTIYE 2018-05-31 10:44:42

yakin ???

Avatar
cenk 2018-05-31 13:24:31

Gezi olaylarını destekleyen bı parti başkanı nasıl ülkücü yada milliyetçi olabılıyor anlamıyorum

Misafir Avatar
gezide ne olmuştuya 2018-05-31 18:52:06 @cenk

Gezide 66 milyar DOLAR Türkiyenin zarraı olmuştu.

Beğenmedim! (5)
Misafir Avatar
MG 2018-05-31 17:05:46 @cenk

GEZİDE NE OLMUŞTU

Beğenmedim! (0)
Avatar
☪ ATATÜRK'ÇÜ ULUSAL RADYO YAYINDA ! FM 100.8 MHZ ☪ 2018-05-31 10:44:19

.

Avatar