Taşınırken mağdur olanlar ve mağdur olmak istemeyenler buraya!

Taşınırken mağdur olanlar ve mağdur olmak istemeyenler buraya!

Tüketicilerin belki de en çok mağduriyet yaşadığı konulardan biri, haneden haneye nakliyat

Bir yerden başka bir yere taşınmak, anlaşılan ücretin üzerinde fatura çıkartılması, hasar gören eşyalarınızın zararının tedarik edilmemesi veyahut hırsızlık olayları gibi pek çok meselesi beraberinde getirebiliyor. Uzmanlar ise, hizmet alınacak nakliye firmasının ihtiyaç duyulan vesikalara sahip olması, iyi araştırılması ve nakliyeden önce kontrat yapılması gerektiğinin vurguluyor.

Haneden haneye nakliye hizmeti alacak olan tüketicilere ikazlarda bulunan Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, "Hane taşırken kişilerin sözlerine değil, sözleşmeye bakarak hareket etsinler. Ters halde bu mağduriyet bitmez. Ayrı olarak anlaşma yapacağı firma ile sözleşme yapmadan önce internet üzerinden bir zahmet araştırsın, baksın. O firma hakkında yakıntı var mı?" dedi.

"EŞYALARIMI YİNE ALMAK ZORUNDA KALDIM"

İzmir'den İstanbul'a taşınırken hemen hemen tüm eşyaları zarar gören Pelin Aydın, "İzmir'den İstanbul'a bir taşınmamız oldu. Firmayı ayarladım, eşyalarım İstanbul'a geldiği vakit ne yazık ki paramparçaydı. Çoğunu değiştirmek zorunda kaldım. İşlerimin yoğunluğundan dolayı bir dava sürecine giremedim. Eşyaların araca yükleyen kişilerin farklı, İstanbul'da indiren kişilerin farklı olduğunu saptadık. Bütün eşyalarım komple zarar görmüştü. Genç odası takımı paramparçaydı, çamaşır makinamın kenarları ezilmiş, buzdolabımın üst bölümü deforme olmuştu. Eşyalarımın yarısı kullanılmaz vaziyetteydi. Bu sebepten çok büyük mağdur oldum ve bütün eşyalarımı değiştirmek zorunda kaldım. Benim gibi insanların mağdur olmaması için netlikle çok iyi araştırmalarını öneriyorum. Bana bir mail attılar, 'Pelin hanım eşyalarınızı sigortalatmamız gerekiyor, bunun karşılığında bir fiyat ödemeniz gerekiyor' diye. Ben de poliçeyi istedim, bana gönderemediler başka bir deyişle büyük olasılık eşyalarıma sigorta da yapmadılar" şeklinde konuştu.

"NAKLİYE FİRMASININ ADRESİ DÜZMECE ÇIKTI"

İnternet üzerinden bulduğu bir nakliye firması ile taşınan ve yaşadığı mağduriyet sonrası firmanın adresinin de düzmece olduğunu öğrenen Mehmet Şahin ise, şöyle konuştu:

"Eyüp'ten Arnavutköy'e taşınmak istiyordum. Bilinen web sitelerinden bir nakliye firması araştırdım. Tabii biraz bizim de bilgisizliğimiz, fatura kesiyorlar mı, kesmiyorlar mı, yerleri nerededir? Bu araştırmaları hiç yapmadım. Daha sonra önüme bir firma geldi, ben de aradım. Onlar da belirli bir gün ve saat verdiler ve eşyalarımı güvenle taşıyabileceklerini söylediler. 3-4 saatte işlerini bitirdiler fakat eşyalarım zarar gördü. Büyük çizikler vardı eşyalarımda. Baktığımda 1000 TL gibi bir zarar vardı. 'Bunu yerine koyacak misiniz?' dediğimde bir gün sonra, iki gün sonra, üç gün sonra, dediler. Bu müddet giderek uzadı. İki hafta sonra artık telefonlarımı açmamaya başladılar. Sonra yerine koymayacaklarını söylediler. Normalde ben tüketici hakem kuruluna gidebilirdim fakat araştırdığımda elimde hiçbir şekilde fatura yok. Ve sonra fark ettim ki bu firma yalnızca internet üzerinden iş yapıyor. Belirli bir büroları bile yok. İnternette yazdıkları adres de sahte bir büroymuş. Daha sonra bunu maliye kanalı ile araştırdığımızda fark ettik."

“TAŞINMA ÖNCESİ BULGU VE TASARILAMA EHEMMİYETLİ"

Taşınma öncesi taşınacak hanede eşya bulguyu yapılması ve buna göre bir tasarıyla taşımanın gerçekleştirilmesi gerektiğini vurgulayan bir nakliye ve depolama firması sahibi Fuat Çolakoğlu, şunları söyledi:

"İlk olarak talep üzerine gidilen bir sektördeyiz. Yani bu  bulgu sonrası karar verilebilecek, ancak bir stok çıkarılıp, ne tür bir araç ile gönderilecek, ne tür bir malzemeyle bu iş gerçekleştirilecek bunları tespit edip, tespit sonrası ücret sunumu yapılmalı. Bunlara son zamanlarda çok fazla riayet eden firma yok. Telefon açıp  'Şu kadar eşyam var kaça taşırsınız?' diyorlar. Onlar da ücret veriyorlar ve akabinde gelebilecek, 'Ben 3.000 liraya anlaştım ancak benden bir 3.000 lira daha istediler' vaziyeti burada çıkıyor. Bizim eksper dediğimiz, taşınma öncesindeki bulgu daha ehemmiyetli. o yüzden biz hizmet almak isteyen insanlara bunları söylüyoruz. Müessesesel kimliğine inandığın bir firmanın, yönlendirdiği şekilde gitmek en mantıklısı. Hasar konusuna gelince tabii ki biz de hasarlar verebiliyoruz. Çok büyük konuşmuyoruz ya da çok iyi yapıyoruz diyemiyoruz. Herkes hata yapabilir neticede kul yapısı. Ehemmiyetli olan bunun arkasında durmak ve zararını müşteriye tedarik etmektir, diye düşünüyorum. Bunun için kaşeli bir sözleşme imza atabilirler 'Şu şahsı şuradan şuraya taşıyacağız, rastgele bir zayiat hatıranda firmamız tarafından karşılanacaktır' diye güvence verebilir. Sigorta hiçbir zaman elde düşürülene all riziko vermiyor."

BU DOKÜMANLARIN OLMASINA DİKKAT EDİN

Yetkili bir nakliye firmasının sahip olması şart olan bir takım belgeler olduğunu ifade eden Çolakoğlu, “Önce K3 vesikası olması gerekli. Yeterlilik vesikası olması gerekli, Türkiye nakliyeciler derneği veyahut haneden haneye nakliyeciler derneğine aza olması gerekli, bir müessesesellik aranıyorsa ve ben bir muhatap bulacağım denilecekse bunlar koşul. Veyahut bir ticaret sicil kaydına bakılması, bir vergi levhası sorgulaması yapmak gerekiyor. Veyahut başında da dediğim gibi tavsiye ile seçenek edilen firmalar daha sıhhatli diye düşünüyorum" şeklinde konuştu.

“KİŞİLERİN SÖZLERİNE DEĞİL, SÖZLEŞMEYE BAKIN"

Bir nakliye firması ile anlaşırken kesinlikle kontrat yapılması gerektiğinin vurgulayan Tüketici Müracaat Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, "Hane taşırken ortaya çıkan mağduriyetler sahiden çok arttı. Teknolojinin gelişmesiyle beraber internet ortamında bir hayli nakliye firması duyuru veriyor ve anahtar teslim taşıma yapıyor. Böylelikle tüketici elini sürmeden anahtarını veriyor ve eşyaları toplanıp yeni evine stoklanmış, montajı yapılmış şekliyle teslim ediliyor. Fakat nerede? Çoğu kez eşyalar kırılıyor, hem de kırılmakla kalmıyor çoğu zaman hırsızlıkla da karşı karşıya kalınabiliyor. Tüketicilere tavsiyem, kesinlikle yazılı kontrat yapsınlar. Bir hayli nakliyat firması sigorta da yaptığını dile getirerek tüketicinin güvenini kazanıyor ama sigorta poliçesinin bir suretini almıyorlar. Poliçeyi alıp incelediğinde görecek ki, o poliçenin kendisine sağladığı bir garanti yok. O nedenle hane taşırken kişilerin sözlerine değil, sözleşmeye bakarak hareket etsinler. Ters halde bu mağduriyet bitmez. Ayrı olarak anlaşma yapacağı firma ile sözleşme yapmadan önce internet üzerinden bir zahmet araştırsın, baksın. O firma hakkında şikayet var mı?" ifadelerini kullandı.