
TOGG, Turkcell’e 1,6 milyar TL zarar yazdırdı
Turkcell, 2024 yılı dördüncü çeyrek finansal sonuçlarını açıkladı. Raporda, Turkcell’in net kârı 2,97 milyar TL olarak gerçekleşirken, TOGG yatırımından kaynaklanan 1,6 milyar TL’lik zarar dikkat çekti.
Yurt Gazetesi | Türkiye’nin ilk “yerli ve milli” otomobili olarak tanıtılan TOGG, ülke ekonomisine ve yatırımcılarına olan etkileriyle gündemde. Özellikle seçim dönemlerinde büyük kampanyalarla öne çıkarılan proje, 2024 yılı itibarıyla 50 binin üzerinde aracı yollara çıkardı. Ancak TOGG’un büyümesi, finansal sürdürülebilirlik açısından ciddi soru işaretleri yaratıyor.
Son olarak Turkcell’in açıkladığı 2024 yılı dördüncü çeyrek finansal raporu, TOGG yatırımının ekonomi üzerindeki etkilerini gözler önüne serdi. Raporda, Turkcell’in net kârı 2,97 milyar TL olarak gerçekleşirken, TOGG yatırımından kaynaklanan 1,6 milyar TL’lik zarar dikkat çekti. Bu zarar, yatırımcılar ve piyasa analistleri tarafından TOGG’un uzun vadeli kârlılığı konusunda ciddi endişeler doğurdu.
TOGG’un Pazar Performansı
TOGG, 2024 yılı boyunca 30.093 adet T10X teslim etti ve Ocak 2025’te 1.570 adetlik satış gerçekleştirdi. Ancak bu rakamlar, özellikle yüksek üretim kapasitesine sahip bir proje için yeterli görülmüyor. Öte yandan, elektrikli araç pazarında yüzde 35,29’luk pazar payına sahip olması ve Nisan 2024’te yüzde 49,25’lik bir pazar liderliğine ulaşması, markanın rekabet gücünü gösteriyor.
Ancak TOGG’un bu başarısına rağmen satışların hedeflenen seviyeye ulaşmadığı iddiaları var. Kampanyalarla desteklenen satışlara rağmen bayi ağının yeterli talep oluşturamadığı, bazı sürücülerin yazılım sorunlarıyla karşılaştığı ve yatırımın zarar ettiği belirtiliyor.
'Milli Gurur' Milli Zarar Oldu
TOGG, AKP hükümeti tarafından uzun süredir bir “milli gurur” projesi olarak tanıtılıyor. 2018 yılında kurulan ve Türkiye’nin en büyük sanayi gruplarından Anadolu Grubu, BMC, Turkcell, Zorlu Holding ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından desteklenen TOGG, devlet teşvikleriyle büyütülen bir marka oldu.
Turkcell’in 1,6 milyar TL’lik zarar açıklaması, TOGG’un yatırımcılar açısından sürdürülebilir olup olmadığı konusunda endişeleri artırıyor.
TOGG CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş, şirketin bir otomobil üreticisi olmanın ötesinde bir teknoloji markası olduğunu vurguluyor. Şirketin ekosisteminde yer alan Trugo (şarj istasyonları) ve Trumore (dijital hizmet platformu) gibi alt markalarla kullanıcı deneyimini genişletmeye çalıştıklarını belirtiyor. Trumore ile araç sahipleri sigorta hizmetlerinden NFT koleksiyonlarına kadar birçok dijital özelliğe erişebiliyor.
TOGG’un gelecekte ihracata yönelmesi bekleniyor. 2024 yılı sonunda Almanya pazarına giriş yaparak Avrupa’da da rekabet etmeyi hedefliyor. Ancak uluslararası pazarda rekabet edebilmesi için hem üretim kapasitesini artırması hem de fiyat-performans dengesini koruması gerekiyor.