Türkiye’de turizm sadece yazın değil kışın da devam ediyor

Türkiye’de turizm sadece yazın değil kışın da devam ediyor

Turizmin genellikle yaz aylarında olduğu düşüncesinin aksine Türkiye yıl boyunca turistleri çekebilecek alternatiflere sahip bir ülke olduğunu gösteriyor.

Yedi coğrafi bölgeye sahip olan Türkiye, bu bölgelerin her birinin kendisine özel durumları ile yılın her mevsiminde turistler için ilgi çekici destinasyonlardan biri olmayı sürdürüyor. Yaz turizmi kadar kış turizminde de adı geçen ülkelerden biri durumundaki Türkiye bununla ilgili çalışmalarını ise arttırarak sürdürüyor.

Kış turizminin sadece kayak turizmi olmadığını da unutmamak gerek. Sağlık ve kültür turizmi de kışın yapılırken, turistlerin kışın akın ettiği bölgelerdeki tesisler hazırlıklarını buna göre şekillendiriyor. Restoranlar ise son dönemde rezervasyon takip sistemi ile müşterilerine en iyi hizmeti vermeyi amaçlıyor.

Sosyal medya üzerinden rezervasyon yapılmasına olanak sağlayan sistem ayrıca restoranların arama motorlarında öne çıkmasını ve farklı internet sitelerinde sayfaları olmasına imkan veriyor. Bu durum, özellikle yabancı turistlerin uğrak yerlerinden biri olmayı hedefleyen restoranların işini kolaylaştırıyor.

Kışın sıcak hava balonu

Dört ayrı iklimin yaşandığı Türkiye’de kışın kayak merkezleri yerli ve yabancı turistlerin ilk gittikleri yer olsa da kayak merkezleri dışında turistleri çeken tesisler de bulunuyor. Kimi oteller kapalı yüzme havuzları ile hizmet verirken, Kapadokya’da sıcak hava balonu ve kültür turizmi kışın devam ediyor.

Özellikle yer altı mağaraları ve Peribacaları kışın, karlar altında oldukça hoş manzaralar oluşturuyor. Bununla birlikte havanın durumuna bağlı olarak bölgede bisiklet gezileri de yapılabilmekte. Kışın yapılan sıcak hava balonu gezileri ise oldukça hoş görüntüler sunuyor.

Kışın oldukça sessiz olan Kapadokya, kafa dinlemek isteyenler için ideal bir bölge olurken ayrıca daha ekonomik imkanlar sunmakta. Kaplıcalar da kışın Kapadokya’yı ziyaret etmek için iyi bir neden olarak karşımıza çıkıyor.

Kayak turizmi her zaman mümkün

Kapadokya’da zaman geçiren biri şayet isterse hızlıca kayak merkezlerine de ulaşabiliyor. Türkiye’nin en önemli kayak merkezlerinden biri olan Erciyes ile Kapadokya arası sadece 70 km. Bununla birlikte Uludağ, Erzurum ve Ilgaz kayak konusunda bilinen noktalar.

Kastamonu’da bulunan Ilgaz’da kar yağışları Nisan ayında da devam ederken, Kastamonu’ya yakın Ordu ili de kış turizminde kendisine bir yer bulmaya çalışıyor. Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler kışın kar yağışları olan Ordu’nun kayak turizmine uygun bir yer olabileceğini ve bu konuda yatırımlar yapıldığını ifade etti.

Ordu’nun yılın 12 ayı boyunca turistleri çekecek bir yapıya sahip olduğunu aktaran Güler, şehirde karın kışın 50 ila 60 cm’yi bulduğunu kaydetti.

Şehrin kış turizmi açısında önemini göstermek ve kayak severleri çekmek için çeşitli festivaller de düzenlendi. Ayrıca yaylalar da kış turizmine açıldı.

Sağlık turizminin potansiyeli büyük

Türkiye, 2023 yılında turizmden 56 milyar dolar gelir elde etmeyi planlıyor. Türk Sağlık Turizmi Derneği (TÜSATDER) Başkanı Dr. Servet Terziler ise 4 milyar dolara sahip olan sağlık turizminin doğru adımların atılması halinde ülkeye 20 milyar dolar getirebileceğini kaydetti. 

Terziler, haksız rekabetin önüne geçilmesi ve denetimlerin arttırılması gerektiğini belirtti. Bunlar dışında yetkisi olmayan kişilerin saç ekimine de izin verilmemesi hatta bu alanda çalışacak anestezi teknisyeni ile hemşirelere saç ekimi dersi verilmesi gerektiğini aktaran Terziler, bu gibi adımların atılması halinde daha fazla kişinin sağlık turizmi kapsamında ülkeye geleceğini söyledi.

Dr. Terziler bunların dışında sağlık turizmine Turizm Geliştirme Ajansı’nın (TGA) daha fazla destek vermesi gerektiğini de ifade etti. 

Pandemi öncesine göre artış

2023’ün ilk dört ayında gelen turistlerin sayıları yaz sezonu öncesi yüzleri güldürüyor. Antalya ilk dört aylık dönemde 1 milyon 811 bin turiste ev sahipliği yaparken Nisan ayında, 2019 yılının aynı ayına göre 35 binden fazla turist kente geldi.

Antalya Kent Konseyi Turizm Çalışma Grubu Başkanı Recep Yavuz gelen turistler üzerinden yaptığı değerlendirmede, Nisan ayında 113 bin İngiliz turistin geldiğini ve bunun koronavirüs pandemisi öncesi dönemin neredeyse iki katı olduğunu vurguladı.

227 bin kişinin geldiği Almanya, Nisan ayında Antalya’ya en fazla turistin geldiği ülke olurken liderliğin yaz aylarına doğru Rusya’ya geçmesi bekleniyor.

Antalya kışın kimi spor kulüpleri kamp çalışmaları için tercih edilirken ayrıca golf sporunu sevenlerin de kışın başlıca tercih noktalarından biri. Antalya bütün bunların haricinde Ukrayna savaşından kaçanların da kalmak için tercih ettiği kentlerden biri durumunda.

Son 5 yılın en hareketli sezonu

Sadece Antalya değil Türkiye’deki diğer kentler de kış turizmi için oldukça revaçta. Koronavirüs pandemisi nedeniyle kısıtlamaların olmadığı ilk tatil sezonunda Türkiye’ye yapılan rezervasyonlar yüzde 200 oranında arttı.

Bu artışın sebeplerinden biri olarak da Türkiye’deki fiyatların diğer ülkelere göre daha ucuz olması görülüyor. Termal sağlık ve kayak turizmi için taleplerde artış görülürken bu taleplerin yüzde 75’i yerli turistlerden geliyor. Yabancı turistlerin ağırlığının yaza doğru ise yüzde 40’ara varması bekleniyor.

Seyahat acentaları bu yıl kış sezonunda otellerin yüzde 90 doluluk oranına ulaştığını belirtti. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Firuz Bağlıkaya 2023 kış sezonunun eski yaz sezonlarına benzediğini ifade ederken, kayak turizminin önemli noktaları Kayseri, Erzurum ve Kars’ın Rus ve İranlı turistler tarafından daha çok tercih edildiğini kaydetti.

Kış turizminde Türkiye’de yaşanan artışın bir sebebinin de pandemi döneminde yasaklanan termal kaplıca ve havuzlara yönelik kısıtlamaların kaldırılması. 

Gelecek seneler için umut yüksek

Türkiye’nin turizm alanında yaptığı ataklar ve ayrıca fiyatlarının diğer rakip ülkelere kıyasla daha iyi olması dolayısıyla seyahat acentaları gelecek yıllarda daha fazla yabancı turistin gelmesini bekliyor.

Sektör temsilcilerinin isteklerinin karşılanması ve turizm bölgesindeki esnafın da teknolojinin yeniliklerinden yararlanarak bunları işletmelerine entegre etmesi halinde hem yerli hem de yabancı turistlerin daha fazla ilgisini çekmek mümkün olacak.