Tevfik Dalgıç

Tevfik Dalgıç

RADİKAL VE BASINA GELENLER

Değerli okurlarım, Doğan Grubunun bir yayını olarak 18 yıl önce hayata başlayan Radikal gazetesi”fiziksel bir ürün” olarak yaşamına son verd, Yani artık elinize alacağınız, koltuk altında taşıyacağınız basılı bir gazete artık yok. Radikal’İ ancak internetten okuyabileceksiniz.
 
Benim ilgi alanım Uluslararası İşletmecilik, Pazarlama ve Strateji. Pazarlama dalında Amerikada basılmış iki ktiabım mevcut, strateji alanında da İrlanda’da basılmış bir ortak yayınımız var. Ayrıca 8 yıldır akademik, hakem heyetli Strategic Management Review isimli ABD’de yayımlanan derginin Genel Yayın Müdürüyüm. Yayımlanmış bilimsel makalelerimi saymıyorum.
 
Bir ürünün pazarda faydalı olabilmesinin iki temel alternatifi var; Birincisi Farklı olmak, İkincisi ise Ucuz Olmaktır. Farklı olabilmek ise bazı ön hazırlıklar gerektirir:
 
1-Hedef kitle-Alıcılar kimdir? Yani gazete kime hitap edecektir? Muhafazakar okura mı, Kemalist Okura mı, Liberal okura mı, iş adamına mı, öğrenciye mi, gençlere mi,dindar kesime mi, sanatçı camiasına mı ? Yani gazeteyi yayımlayacak arkadaşların bu konuda kafaları karışık olmayacak.
 
2-Gazete hedef kitlenin hangi ihtiyacına cevap verecek_Haber mi? Köşe yazıları mı? Hamaset mi? Muhalefet mi? Sadece dış dünyaya dönük haber mi verecek? Bu konuda da iyi bir araştırma ve kararlılık gerekir.
 
3-Üçüncü olarak da gazete benzer gazetelerden hangi alanda farklı olacak? Eğer Kemalist gazete olacaksa, okurların elinde Cumhuriyet gibi bir dev gazete varken, onu yıkabilmek biraz zor. Ulusalcı olacaksa karşında Sözcü var. Aydınlık var. Niye okurlar aslı varken benzerini satın alsın? Dindarlık konusunu işleyecek bir gazete ise bunun da daha başarılı örnekleri varken okur niye bir başka gazeteye gitsin.
 
4-Kitlelere hitap edecekse karşısında Hürriyet gibi bir dev var, daha hafif konulara eğilen Posta gazetesi var, onlarla hangi alanda yarışacaksın veya farklı olacaksın?
 
5-Yandaş yalaka olacaksan, bu konuda da gayetle başarılı havuz medyası var, iktidara yakınlığı ile bilinen gazeteler var. Satışları düşük de olsa besleme ilanlarla ayakta durabilmeyi başarıyor gibiler.
 
6-Cemaat gazetesi olacaksan karşında Zaman var. Kürtçülük yapacaksan onların da kendilerine göre yayınları mevcut.  Solculuk konusunu işleyeceksen o alanda da rakipler var hem de güçlü.
 
7-Herkese ve her gruba hitap edeceğim diyorsan isin çok zor. Biz strateji ile uğraşanlar buna “Stuck in the Middle-Ortada Sıkışıp Kalmış”deriz, en tehlikeli strateji budur ve başarı şansı çok düşüktür.
 
Geriye kala kala en ucuz gazete satmak alternatifi kaldı, yazı işleri kadrosu, yazarlara ödenen telif hakları ile artan kağıt, baskı vs fiyatları da buna müsait değil. Ayrıca ilan gelirlerinin büyük pastasından pay almak da tiraj zorluğu nedeniyle çantada keklik değil. Ayrica bizim okurumuz ucuz da olsa sevmedigi bir gazeteyi almaz.
 
O halde “meydanı terketmek” ve yeni bir kanalda şansını denemek kalıyor geriye. Radikal İlk yıllarında köşe yazıları yazdığım ve Genel yayın Müdürü Mehmet Yılmaz yönetiminde daha başarılı idi. Sonradan gelen meslekdaşlar bu konuda başarıyı sürdüremediler.
 
Şimdi Radikal tüm internet haber siteleri ve basılı gazetelerin internet baskıları ile rekabet edebilecek mi? Her ne kadar Eyüp Can bir milyon kişi bizi okuyor görüşünde ise de bu kişilerin gazeteye bağlılıkları sorgulanabilir. Ayrıca dijital gazeteye ilan verceekler ne düşünecekler konusunu da ele almak gerek.
 
Bakalım dijital Radikal deneyimi ne gibi sonuçlar verecek, izilenmeye değer.

Önceki ve Sonraki Yazılar