'İstifa' ve 'Haklı Nedenle Fesih' farklı kavramlardır

Merhaba Hüseyin Bey,
Kendi adıma değil de, annemin adına bir bilgi almak istiyorum. Yaklaşık 6 yıldır bir firmada çalışıyor ama sigortasını hep yarım ödemişler. 2007 14/06 işe giriş; 94 gün, 2009 09/03 130 gün, 2008 hiç ödememişler, 2011 10/02 319 gün, 2012 tamamı ödenmiş, 2013 primleri devam etmektedir. Annem şimdi işten ayrılmak istiyor (istifa) öncelikle ama sigortası hem yarım yatırılmış ve bu süreçte başka işlerde de çalışmamıştır. 2007’den beri aynı firmada. Yasal yolla şikâyet etmek istese, ne yapması, nasıl bir yol izlemesi gerekir?
Saygılar
G.A.
 
Merhaba Sayın Okuyucumuz,
Öncelikle bir ayrımı ortaya koyalım: ‘İstifa’ bir irade beyanı olup, işçinin kendi isteği ile işinden ayrılması anlamına gelmektedir. İstifa sonucunda, işçiye herhangi bir tazminat ödenmesi de söz konusu değildir. Ancak; bir işçinin İş Kanunu 24. Madde çerçevesinde işten ayrılması istifa değil, ‘Haklı Nedenle Fesih’tir. ‘Haklı Nedenle Fesih’ sonucunda, işçi ‘Kıdem Tazminatı’na hak kazanır. Bu açıklamayı neden yaptım; siz annenizin istifa edeceğini söylüyorsunuz. Oysaki, annenizin işveren tarafından SGK primlerinin eksik yatırıldığını, hatta bazı yıllar hiç yatırılmadığını belirtiyorsunuz. Böyle bir durumda, işçiye yukarıda belirttiğim ‘Haklı Nedenle Fesih’ hakkı doğar ve işçi istifa etmez, haklı nedenle sözleşmesini sona erdirir ve ‘Kıdem Tazminatı’na hak kazanır. Konunun diğer yasal boyutu ise şöyle işler: Öncelikle, işyerininiz bağlı bulunduğu SGK Müdürlüğüne şikayet dilekçesi verilmelidir. SGK incelemesi sonucunda sonuç alınamazsa, İş Mahkemesi’nde ‘hizmet tespiti davası’ açmak gerekecektir.
İyi günler
 
 
Merhabalar,
Ben 8 aydır bir firmada çalışıyorum. “İstifamın ... tarihte kabulünü arz ederim” yazarken hangi tarihi yazmalıyım, emin olamadım. 2 hafta daha benim burada çalışmamı istediler. Maaşımı etkileyen bir durum olur mu? Yasal süreç için para veriliyor mu? Bilgi verirseniz sevinirim. Teşekkürler.
B.K.
Merhaba Sayın Okuyucumuz,
İstifa kararı veren bir işçinin, işyerindeki kıdemine göre, belirli bir süre daha o işyerinde çalışması gerekmektedir. Bu süreye İHBAR ÖNELİ ya da BİLDİRİM ÖNELİ süresi diyoruz.
Bu süreler şöyledir:
İş yerindeki kıdemi;
6 aya kadar olan işçiler için: 2 hafta (2 x 7 = 14 gün)
6 aydan 1,5 yıla kadar olanlar için: 4 hafta (4 x 7 = 28 gün)
1,5 yıldan 3 yıla kadar olanlar için: 6 hafta  (6 x 7 = 42 gün)
3 yıldan fazla kıdemi olanlar için: 8 hafta (8 x 7 = 56 gün)
Sizin işyerinizdeki kıdem süreniz 8 ay olduğuna göre, aslında kıdeminiz 6 ayı geçtiği için, 4 hafta yani 28 gün daha işyerinizde çalışmanız gerekmektedir. Ancak, işveren 2 hafta daha çalışmanızı talep etmiş. Bu durumda 2 hafta daha çalışıp ayrılabilirsiniz. Yasal süreçten kastınız ‘ihbar öneli süresi’ sanırım. Bu sürede çalışacağınız için, elbette ki ücretiniz işverence ödenmeye devam edecektir.
İyi günler
 

Merhaba Hüseyin Bey,

Ben bir bakanlıkta çalışmaktaydım. Geçen ay bazı özel sebeplerimden dolayı istifamı vermek zorunda kaldım. Acaba işsizlik ödeneği alabilir miyim? Yanıtınız için teşekkürler.
 
Merhaba Sayın Okuyucumuz
Öncelikle; ayrıldığınız kurum kamu sektöründe. Bu durumda, siz iş yasasına tabi işçi değil, 657 sayılı yasa kapsamında Devlet Memuru statüsünde oluyorsunuz. İşsizlik Sigortası Kanunu, kapsamı bakımından, 4857 Sayılı İş Kanunu’na tabi işçileri ve basın sektöründe çalışanları ilgilendirmektedir. Bu nedenle; memur statüsünde olanlar ne yazık ki işsizlik ödeneğinden yararlanamazlar. Ayrıca; kapsam içinde olsalardı bile, istifa ile ayrılan bir çalışan işsizlik ödeneğine hak kazanamıyor.
İyi günler

Önceki ve Sonraki Yazılar