Geminin çarptığı Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’nın zararını kimin karşılayacağı belli oldu

İstanbul Boğazı’ndaki, Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’na çarpan Malta bayraklı Vitaspirit isimli geminin kazasında meydana gelen zararın kim tarafından karşılanacağı belli oldu.

Geminin çarptığı Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’nın zararını kimin karşılayacağı belli oldu

İstanbul Boğazı’ndaki, Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’na çarpan Malta bayraklı Vitaspirit isimli geminin kazasında meydana gelen zararın kim tarafından karşılanacağı belli oldu.

16 Nisan 2018 Pazartesi 08:36
Geminin çarptığı Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’nın zararını kimin karşılayacağı belli oldu

Yalının sahipleri, zararın karşılanması için, gemi üzerine 50 milyon dolarlık haciz koydurdu. Ahırkapı açıklarında tutulan geminin hareket etmesine de izin verilmiyor.

Yalıda meydana gelen ve 40-50 milyon dolar olduğu tahmin edilen zararı kimin, nasıl karşılayacağı belli oldu.

İstanbul Boğazı’na giren ya da kıyılara ve limanlara yanaşan her gemi, nereden geldiğini, hangi yükü taşıdığını, nereye gittiğini, geminin özelliklerini rapor ediyor. Bir şeyin daha raporunu veriyor; o da P&I sigortasını. Yani, ‘ben, P&I sigortası ile sigortalıyım’ diyor. Kaldı ki, 300 groston üzeri tüm gemiler bu sigortayı yaptırmak zorunda. Sigorta yoksa hangi limandan olursa olsun hareket edemiyor, sularda seyredemiyor, hiçbir limana da yanaşamıyor. Dünya denizcilik kuralı, P&I sigortasını zorunlu kılıyor.

P&I SİGORTASI NEDİR?

İngilizce Protecting (koruma) ve Indemnity (tazminat) kelimelerinin baş harflerinden oluşan P&I; gemilerin, sefer sırasında çevreye, karada ve denizde başkalarının mallarına vereceği maddi zarara, başka gemilere verilecek maddi zarara, hatta üçüncü kişilere verilecek bedeni zararlara karşı yaptırılan zorunlu bir sigorta. Herhangi bir gemi, sefer sırasında çevreye ya da İstanbul Boğazı’nda yaşanan olaydaki gibi mala zarar verirse, devreye P&I sigortası giriyor ve zararı bu sigortayı yapan sigorta şirketi karşılıyor.

1 MİLYAR DOLARA SİGORTALI

Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’na çarpan Malta bayraklı Vitaspirit gemisinin P&I sigortacısı ise İngiltere merkezli UK P&I Club. Şirket, dünyanın ikinci büyük gemi sigortaları yapan sigorta şirketi ve hissedarları da dünyanın büyük armatörleri. Armatörler, gemilerini sigorta ettirmek için bir araya gelip, UK P&I Club adı altında bir sigorta şirketi kurmuşlar. Şirketin yönetimini ise Thomas Miller isimli bir işletme firması yürütüyor. İşte, yalıya çarpan geminin sigortacısı da bu şirket.

Vitaspirit’in, P&I sigortasının teminatı ise 1 milyar dolar. Yani geminin; cana, mala ve çevreye vereceği zararlara karşı 1 milyar dolarlık sigortası bulunuyor. Bu da şu anlama geliyor; kaza sonucu Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’nda oluşan tüm zararı İngiliz sigorta şirketi UK P&I Club karşılayacak.

UK P&I Club, kazanın araştırılması için Türk bir şirketi devreye sokmuş, hasarı tespit edecek eksperler belirlenmiş, ayrıca yine UK P&I Club, bir hukuk firması ile de anlaşmış. 50 milyon dolarlık haciz koyularak, hareket etmesine izin verilmeyen gemi için UK P&I Club devreye girecek; 50 milyon dolarlık teminatı ödeyerek, geminin sefere devam etmesini sağlayacak. Sonrasında ise hasar tespit işlemleri bittikten sonra yalı sahiplerine hasar ödenecek. İşin uzmanı sigortacılara sordum, ‘hasarın boyutu nedir?’ diye; sigorta şirketinin 20-30 milyon dolar ödeyeceğini söylediler. Yalı sahipleri ile hasarın miktarı konusunda uzlaşma sağlanmaması halinde de konu hukuka yansıyacak.

Önerilen Haberler
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
her benzinliğe gittiğimde 2018-04-16 08:39:21

aklıma o geliyor ve onu pompada yad ediyorum.Yayınlanma tarihi: 15 Nisan 2018 Pazar, 22:39


Kırşehir Şeker Fabrikası’nı 330 milyon TL ile alan Tutgu Gıda’nın sırrı çözüldü. 300 bin TL sermaye ile kurulan, 5 yıldan bu yana şeker ihalesi dışında faaliyet göstermediği için ‘naylon şirket’ iddiası ortaya atılan Tutgu Gıda’nın sahibinin bir de inşaat şirketi var. Tutgu Gıda’nın sahibi İsmail Doğan’ın Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Duygu Mühendislik İnşaat’ın, 17 Aralık’ın simge isimlerinden Mehmet Cengiz’in Cengiz İnşaat’ı başta olmak üzere yüz milyonlarca liralık projelerin “alt yüklenicisi” olduğu ortaya çıktı. İnşaat alanındaki ilişkiler ağı, şeker fabrikasını alarak ilk kez gıda işine giren inşaat şirketinin gizemini de çözüyor. Şirket, alt yüklenicilik dışında kamudan aldığı ihalelerle ihya olmuş. Duygu İnşaat, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün iki ihalesini 600 milyon TL’lik teklifle almış ve bu ihale tutarının yarısıyla şeker fabrikası için ödeyeceği paray