Yeni trend ‘Deneyim mağazacılığı’

Değişen alışveriş alışkanlıkları ve sosyal medya, perakende mağazacılık konseptini değiştirmeye başladı. “Deneyim mağazacılığı” yaygınlaşıyor

23 Ocak 2020 Perşembe 16:19
Yeni trend ‘Deneyim mağazacılığı’

Artan e- ticaret, değişen alışveriş alışkanlıkları ve sosyal medya perakende sektöründe mağazacılık konseptini değiştirmeye başladı. Deneyim mağazacılığı isimiyle gelişmeye başlayan yeni mağazacılık konseptinde hedef müşteriyi mağazada daha fazla tutmak ve daha fazla harcama yaptıracak çalışmalar üzerine yoğunlaşıyor. Ciroları yükseltmeyi amaçlayan yeni konsept başarılı oldu. Tecrübe mağazacılığı Türkiye’de şu an için ağırlıkla beyaz eşya, teknoloji marketleri ile sektörün önde gelen hazır giyim markaları tarafından uygulanıyor. Turkcell, Teknosa, Arçelik, Boyner, Defacto bu alana büyük yatırım yapan firmalar olarak öne çıkıyor. Türkiye’de ilk tecrübe mağazaları 2017’de açılmaya başlarken, markalar da bu alana milyon liraya varan yatırımlar yapıyor. Tecrübe mağazası açan markaların bu mağazalara bir yenisini ekleme tasarıları devam ediyor. Müşteriyi mağazada daha fazla tutumak için bir takım markalar tecrübe mağazacılığı ile yeme içme alanlarını mağazanın içine yayıyor ve spor alanları sunarak bunu yapmaya çalışıyor. Müşteriler, yeni teknolojilerle tecrübe mağazalarında beden ölçülerine kıyafetleri üstlerinde giymiş gibi görüp, satın alabiliyorlar.

Daha sektörün genelinde yok

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, değişen alışkanlıkların bu yeni alanı ortaya çıkardığını belirtirken, “Deneyim mağazacılığında da gittiğiniz yerde resim çekme ve bunu takipçilerinle paylaşma durumu oluyor. Böyle olunca da deneyim mağazacılığı markaların bütçelerinden ehemmiyetli paylar almaya başlıyor. Bir bölümü pazarlama bütçelerinin ehemmiyetli bir bölümünü buna ayırmaya başladılar” dedi. “Bu amaçla konsept stor mağaza açıp, firmaların etkinlik yapacakları, bunları sosyal medyada paylaşabilecekleri, insanların ürünleri tecrübe edebilecekleri, fotoğraf çektirebilecekleri alanlar yapmaya çalışıyorlar” diyen Öncel, “Bazı zincir marketlerde artık et-balık reyonun yanına insanların hemen orda pişirip yiyebilecekleri minik lokantalar açıyorlar. Böylelikle artık orası bir market olmaktan çıkıp daha değişik bir mana kazanıyor. Veyahut çıkışına bir kafe koyup orda insanları tutuyor” bilgisini verdi. Öncel, tecrübe mağazacılığının gelişmesinde satın alma gücünün ehemmiyetli olduğunu kaydederek, “Şu dönemde düşen karlılıklardan dolayı daha firmaların birinci önceliği olmadı” dedi.

loading...

Güvey Tween markaları ile öne çıkan Orka Grup da deneyim mağazacılığı için hazırlık yapıyor. Orka Group İdare Heyeti Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, “Güz gibi hizmete girecek. Mağaza-showroom şeklinde düşünüyoruz. Burada deneyimin ötesinde ürünlerin muhtevası konusunda bilgi veren mağazalar olacak. Buraya gelenlere istedikleri formatı internet aracılığıyla görebilecek ve erişecek. Hem de üstünde giymiş gibi görünecek. İlk etapta 3.5-4 milyon TL’lik bir yatırım olacak. Daha sonra bunu arttırmak istiyoruz” dedi.

Arçelik, tecrübe mağaza sayısını 1200’e çıkaracak

İlk tecrübe mağazasını İzmir’de 2017’de açan Arçelik, bu konseptte ki mağaza sayısını 370’e çıkardı. Bu şekilde mağazalarına gelen müşterilerinin mağazalarında zaman geçirme müddetinde yüzde 38 artış yaşandı. Bu müddetin artması ise satışa dönüşü yüzde 33 arttırdı. Bu artışlar Arçelik’in bu alandaki yatırımlarını büyütüyor. Şirket, takriben 5 senelik bir müddette içinde bu sayıyı 1200 mağazaya çıkarmayı tasarılıyor.

Turkcell, 5 senede 540 milyon TL harcadı

Turkcell, bu konseptte bin 329 mağazaya erişti. Mağaza dönüşümünün Turkcell ekosistemine yatırım fiyatı 5 sene için takriben 540 milyon TL oldu. Turkcell Ferdi Satıştan Mesul Genel Müdür Yardımcısı Kadri Özdal, Turkcell mağazalarında 2019’da toplam

221 milyon 972 bin 343 ziyaret gerçekleştirildiğini kaydederek bu alana kayışlarının nedenini şöyle anlatıyor: “Son zamanlarda gittikçe dijitalleşen Y kuşağı ve dijital dünyaya doğan X kuşağı çok daha talepkar. Bu nesil “Tecrübeden almam” diyor” diye konuştu.

DeFacto, kıyafetleri üzerinde gösteren mağazaları açıyor

DeFacto ise ilk akıllı mağazasını eylülde İstanbul Akasya ALIŞVERİŞ MERKEZİ’de açtı. DeFacto CEO İhsan Ateş, “Bu mağazamızdan alışveriş yapmak isteyenleri robot bilgilendirme noktaları ve sistemi nasıl kullanacakları ile ilgili yönlendiriyor. Kullanıcılar satın almak istedikleri ürünü kabinlerdeki akıllı aynalar sayesinde kolayca inceleyebiliyor. Böylelikle tüm depo ve mağazalarımızda bulunan ürünleri satın alabiliyorlar” diye konuştu. Ateş, çok yakında hiçbir ürünün olmadığı ve yalnızca tecrübe alanlarının bulunduğu, kıyafetleri hatıranda üzerinizde görebildiğiniz, beden önerebilen ekranların da kullanıldığı mağaza konseptleri açacaklarını söyledi.

Boyner, sepet ortalamasını yüzde 20 artırdı

Boyner Büyük Mağazacılık Genel Müdürü Eren Çamurdan 2017’de müşterileri kendilerini evinde hissedebilecekleri, sıcak ve konforlu alışveriş olanağı sunan yeni mağaza konsepti hayata geçirdiklerini söyledi. “Metropol İstanbul mağazamızla ise içinde bulunan cafesi, çocuk oyun ve dinlenme alanları, Wi-Fi hizmeti gibi ince ayrıntılarıyla hizmet sunuyoruz” diyen Çamurdan, bundan dolayı müşterilerin mağaza içinde yüzde 25 daha fazla vakit geçirdiklerin ve sepet ortalaması da buna bağlı olarak yüzde 20 oranında artığını kaydetti. Mağazaların deneyim özelliği arttıkça metrekarelerin büyüdüğünü söyleyen Çamurdan, 2020’de de bu bakış açısıyla 12 yeni mağaza açmayı amaçladıklarını izah etti.

Sosyal medya için fotoğraf alanları yaratıyorlar

Deneyim mağazacılığı otellerden, cafelere ve butik mağazalara kadar da inmiş durumda. Bu alanlar ise hatıra turizmine odaklanıyor. Bunun için insanların sosyal medya için fotoğraf çekeceği alanlar sunmaya çalışıyorlar. Kafelerle başlayan bu sürece, şimdi butik mağazalar da dahil oldu. Otellerde insanların sosyal meydya paylaşımlarıda daha fazla bulunmak için bu köşeleri sunmaya başlayanlardan. Markalar, bu arada bu fotoğraf köşelerinde fotoğraf çekip paylaşan müşterisine reklamını yaptırmış olurken, bu yeni nesil ‘fısıltı pazarlaması’ olarak anılıyor.

Son Güncelleme: 23.01.2020 16:21
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.