Ev ve arsa sahibi olanların dikkatine! Tapuda bir dönem sona eriyor
Evi ve arsası olanlar için önemli bir gelişme yaşandı. 81 ilde tapu için bir dönem artık resmen son buluyor.
81 ilde tapu işlemleri için belirli bir dönemin resmi olarak sona erdiği açıklandı.
Tapu dairelerindeki yoğunluk nedeniyle büyükşehirlerde randevu almak bir hayli zorlaşmıştı. Bu problemi çözmek için yeni bir adım atıldı. Noterlerde konut dışında ofis, dükkân, arsa ve tarla gibi tüm taşınmazların alım-satımı yapılabileceği belirtildi.
BAŞVURULARA NEREYE VE NASIL YAPILACAK?
Taşınmaz satış işlemleri için noterlerde randevu alınması artık zorunlu oldu. Türkiye Noterler Birliği'nin ‘e-randevu/başvuru’ uygulamasından e-Devlet kapısı aracılığıyla başvuru yapılabilecek. Başvuruda, satış yapılacak taşınmazın seçilmesi ve gerekli bilgilerin yüklenmesi şartı koşuluyor. Yüklenen belgelerin asılları, randevu tarihinde noterlikte ibraz edilecek. Ayrıca, işlemin yapılacağı noterlik de başvuru sırasında belirlenecektir.
ALIM - SATIM İŞLEMİ NASIL OLACAK?
Başvurunun ardından noter, başvuru belgesini Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'ne TAKPAS üzerinden aktaracak. Noter, taşınmazla ilgili detaylı tapu bilgilerini sorgulayacak ve eksik belgeleri tapu müdürlüğünden isteyecek. Eksiklikler giderildikten ve hukuki engeller olmadığında noter, satış sözleşmesini hazırlayacak.
Genel Müdürlük ise, döner sermaye ve tapu harcı için e-tahsilat seri numarasını üretip notere iletecek. Noter, bu numara ve ödeme yöntemiyle randevu tarihini taraflara bildirecek. Taraflar belirtilen tarihte noterlikte hazır bulunmazsa, 10 gün içinde başvurmaları halinde işlemin yapılacağı, aksi takdirde başvurunun iptal edileceği bildirilecek. Noter, hukuki engelleri kontrol ettikten sonra sözleşmeyi imzalatıp TAKBİS’e kaydedecek ve tapu senedini taraflara teslim edecek.
Tapu dairesinde satış bedelinin yüzde 4'ü oranında tapu harcı ödenirken, noterlerde de taşınmazın değerine göre 500 ila 4.000 lira arasında bir ücret talep edilecek ve bu ücret her yıl yeniden değerleme oranında artış gösterecek.