Türkiye'deki sosyal medya fenomenleri ne kadar para kazanıyor?

Türkiye'deki sosyal medya fenomenlerinin gelirleri son yaşanan olayların ardından merak konusu oldu. Peki bu fenomenler ne kadar para kazanıyor?

Son zamanlarda paraya para demeyen ve haklarında bin bir türlü iddia çıkan hatta bu nedenle cezaevine giren fenomenlere tanıklık etti. 

En son Dilan Polat ve Engin Polat'ın hapse girmesiyle fenomenlerin gelirleri, lüks yaşantıları sıkı bir mercek altına alındı.

Peki, Türkiye'de sosyal medya fenomenleri ne kadar kazanıyor?

1 MİLYON 900 BİN TL'YE KADAR OLAN KAZANÇLARI İÇİN GELİR VERGİSİ ÖDEMİYORLAR

Ekonomim'de yer alan habere göre Türkiye'de 170 bin kadar influencer olduğu tahmin ediliyor. Influencerlar, 1 milyon 900 bin liraya kadar olan kazançları için gelir vergisi ödemiyor. Uzmanlar, çoğu fenomenin kripto paralar aracılığıyla ödemeleri aldığını ve şahsi hesaplarına aktardığını ifade ediyor.

RAKAMLARDA 2,4 KATLIK ARTIŞ

Reklamcılar Derneği'nin Türkiye Medya Yatırımları raporuna göre bu yılın ilk altı ayında influencer pazarlaması için şirketlerin yaptığı reklam yatırımları 1 milyar 709 milyon TL'ye ulaştı. Rakamlar bu alanda geçen yılın aynı dönemine göre 2,4 kat artışa işaret ediyor.

59 MİLYON VATANDAŞ SOSYAL MEDYADA

Türkiye'de sosyal medya kullanıcılarının nüfusa oranı yüzde 73'ü buluyor. We Are Social Dijital 2023 raporu, sosyal medya kullanan 18 yaş ve üzeri yaklaşık 59 milyon kullanıcı olduğunu gösteriyor.

EN ÇOK INSTAGRAM'DA VAKİT GEÇİRİLİYOR

Kullanıcı başına aylık sosyal medya kullanımında ilk sırayı 21 saat 24 dakika ile Instagram alırken, 20 saat 54 dakika ile ikinci olan TikTok'u sırasıyla YouTube, WhatsApp ve Facebook izliyor. Rapora göre Türkiye'de sosyal medyada influencerları takip etme oranı ise yüzde 11,7.

MARKALARIN YÜZDE 35'İ INFLUENCERLAR İÇİN 2 MİLYON TL'DEN YÜKSEK BÜTÇE AYIRDI

Rapora göre geçen yıl markaların yüzde 35'i influencer pazarlaması için 2 milyon TL'den yüksek bir bütçe ayırdı. Markaların yüzde 18'inin pazarlama bütçesi 5 milyon TL'nin üzerinde oldu.

Creatorden'in raporu Türkiye'de faaliyet gösteren 50 civarı global ve yerel şirketle yaptığı anket sonuçlarına dayanıyor.

Anket sonuçlarına göre geçen yıl influencer işbirlikleri için en fazla kullanılan platform yüzde 97,7 ile Instagram olurken bu platformu yüzde 48,8 ile YouTube ve yüzde 46,5 ile TikTok izledi.Ankete katılan pazarlama profesyonellerinin yüzde 21'i Twitch, yüzde 14'ü Facebook ve Spotify, yüzde 11,6'sı LinkedIn üzerinden de anlaşmalar yaptıklarını belirtti.

GELİR ELDE EDİŞ ŞEKİLLERİ NELER?

Creatorden'e göre influencerlar firmalarla yaptıkları anlaşmalar dahilinde en fazla paylaşım karşılığı ücret alırken satış komisyonu, ücretsiz ürün ya da indirim kodu alanlar da var.

Ankete katılanların yüzde 82'si işbirliklerinde ödeme yolu olarak paylaşım karşılığı ücreti tercih ettiklerini belirtirken, ücretsiz ürün/servis yüzde 38, satış komisyonu yüzde 13, indirim kodu yüzde 11'de kaldı. Katılımcıların yüzde 13'ü erişim, etkileşim ve izlenmeye dayalı performans bazlı ödeme de yaptığını belirtti.

VERGİ ÖDEMELERİ

Geçen yıldan itibaren sosyal medyada içerik üreten ve mobil uygulama geliştirenler için basit bir vergileme usulü getirildi. 26 Ekim 2021'de yürürlüğe giren 7338 Sayılı Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'a göre 2022 itibarıyla bu işleri yapanlar, Türkiye'de kurulu bir bankada özel bir hesap açıyor ve banka bu hesaba yapılan ödemelerden yüzde 15 oranında stopaj kesintisi yapıyor. Bu kapsamda elde edilen kazançların 2022 yılı için 880 bin lirası gelir vergisinden istisnaydı. Bu tutar 2023 yılında 1 milyon 900 bin liraya çıkarıldı.

Stopaj oranı yüzde 15 olarak sabit olup 2023 yılı için 1 milyon 900 bin TL'ye kadar değişmiyor. Ayrıca bu gelirler KDV'ye de tabi olmuyor. Ancak istisnadan faydalanmak için paranın açılan özel hesaba gelmesi şart.

DW Türkçe'den Pelin Ülker'e konuşan vergi uzmanı Nedim Türkmen, kripto paralarla ödeme alındığında ya da transferwise, payoneer, stripe gibi uygulamalarla ile para bireysel hesaba çekildiğinde istisnadan faydalanılamadığına dikkat çekiyor.

30-40 BİN KİŞİYE İNCELEME

Türkmen, söz konusu istisnada gelirlerin 1 Ocak 2022 tarihinden sonra elde edilmesi gerektiğine dikkat çekerek bazı sosyal medya yayıncıları hakkında daha önceki yıllara ilişkin vergi incelemelerinin olduğunu, bu kapsamda belirlenen 30-40 bin kişinin incelemesinin devam ettiğini belirtiyor. Buradan cezalar gelebileceğini dile getiren Türkmen, yeni yasayla birlikte sistemin kolaylaştırıldığı ve iyi işlediği görüşünü paylaşıyor.

Eylül 2022'de dönemin Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati, kayıt dışı ekonomiyle mücadele kapsamında, Youtube, Facebook, Instagram, Bigo Live, Twitch, TikTok, Dlive ve Scorp mecraları üzerinden yapılan analizler sonucu, 50 bin kişinin sosyal medya aracılığı ile elde ettiği gelirler üzerinden vergisel yükümlülüklerini kısmen veya tamamen yerine getirmediği tespit edildiğini duyurmuştu. Nebati, yapılan çalışmalar kapsamına giren 3 bin kişilik analizde 588 kişi için işlem başlatıldığı bilgisini vermişti.

Magazin Haberleri

Seda Sayan'ın mal varlığı dudak uçuklattı
Oyuncu Leyla Okay hayatını kaybetti
Başı dertten kurtulmayan Şakir Paşa Ailesi dizisi için flaş karar
Teşkilat dizisinin yapımcısı ilk kez açıklamada bulundu
Espressolab'ta paylaşım yapınca tepki yağdı: Bye bye omurgasız Çert Çükinli...