Temiz, taze, organik, bütün, yerel ve mevsimsel gıdaları yemek kadar besinlerin nasıl ve ne zaman yeneceği de son derece önemlidir.

1) Çiğ veya çok az pişirilmiş gıdalar tercih edilmelidir. Bu tür gıdaların içinde yeterli vitamin, mineral, antioksidanın yanı sıra bol miktarda enzim vardır. Yüksek ısıda uzun süre pişirilmiş ve işlemden geçirilmiş besinler faydalı vitamin, mineral ve enzimlerini kaybettiği için ölü gıdalardır ve sindirim sistemi için ağır bir yük oluştururlar. Bu tür gıdaların sindirim zordur, enerji gerektirir, yorgunluğa yol açar. Günlük beslenmenin %70’i çiğ sebze ve meyvelerden oluşmalıdır.

2) Yemekler yavaş yavaş yenilmeli, iyi çiğnenmelidir, midenin dişleri yoktur. Katı gıdalar yutulmadan önce sıvı hale gelecek kadar çiğnenmelidir. Sebze, meyve ve yeşilliklerin içlerindeki yararlı besinleri bırakmaları için kırılması gereken katı hücre duvarları vardır. Gıdalar çiğnenince hücre duvarları kırılır, mikrobesinler açığa çıkar, ağızdaki tükürük enzimleri faaliyete geçer.

3) Yemeklerde çok fazla sıvı tüketilmemelidir. Bir öğünde bol miktarda sıvı tüketilirse tükürük ve mide salgıları sulanır, sindirim işi yavaşlar. Öğünlerde değil, öğün aralarında bol miktarda su içilmelidir. Yemeklerden 30 dk kadar önce fazla miktarda su içmek sindirim işini kolaylaştırır. Sebze ve meyveler %90 oranında su içerir, pişmiş gıdalar ise susatır.

4) Yemeklerle beraber çay, kahve, kola gibi içecekler tüketilmemelidir. Kafein içeren bu tür içecekler mide salgılarına zarar verdiği gibi vitamin ve mineral emilimini engeller.

5) Çok sıcak, soğuk, füme, salamura, konserve, tuzlu gıda tüketilmemelidir. Bu tarz bir beslenme kanser açısından riskli olabilir. Türkiye’de özellikle, Kars, Ardahan ve Erzurum illerinde çok sıcak çay tüketilmesi, yelmek borusu ve mide kanserlerinin en önemli nedenlerindendir.

6) Karışık ve fazla beslenme problemlidir. Besinleri uygun şekilde kombine etmek gerekir. Neyin; neyle, ne kadar ve ne zaman yenilmesi gerektiği önemlidir. Biyolojik atalarımız her türlü protein, şeker, nişasta, sebze ve meyveyi aynı öğünde tüketmiyordu. Yoğun hayvansal protein ve nişastalı karbonhidratlar birlikte yenmemelidir. Örneğin biftek, patates, hamburger, cips gibi. Kutsal kitap eski Ahitte “eti akşamları yiyin, midenizi sabahları ekmekle doldurun” denilmektedir. Hayvansal proteinler bir arada tüketilmemelidir. Et ve peynir, yumurta ve et, yumurta ve süt gibi. Sebzeler ve yeşillikler her türlü gıda ile bir arada yenilebilir. Meyveler ve rafine şeker içiren gıdalar kesinlikle tek başına tüketilmelidir. Yemeklerden sonra tatlı, meyve, tahin yemek sindirim açısından son derece zararlıdır.

7) Türkiye’de ülser ilaçları bol miktarda sorgusuz sualsiz olarak alınmaktadır. Bu tür ilaçlar sadece doktor tavsiyesi ile gerektiği zaman kullanılmalıdır. Bu tür ilaçların alınması ile mide pH’sı yükselir, özellikle protein sindirimi zarar görür, vitamin ve mineral emilimleri bozulur.


 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.