İSPARK 2015 yılında da zarardaydı!

Büyük usta Çetin Altan’ın sık sık başvurduğu bir yöntemi ben de ikinci kez kullanmak durumunda kalıyorum: Eski tarihli yazıyı yeniden yayınlamak! Aşağıdaki yazı 23 Aralık 2015 tarihinde yine bu köşe için kaleme almıştım.

Bir yıl önce 1,5 milyon kar, bu yıl zarar!

İstanbul’un ‘çağdaş değnekçisi’ olarak tanınan İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin iştiraki olan İSPARK, şaşırtıcı bir bilanço ile karşımızda. Önceki gün İstanbul Büyükşehir Belediyesi şirketlerinin bilançoları açıklandı. Cumhuriyet gazetesinde yer alan habere göre, İBB’ye ait 9 şirket zararda. Zaten çoğu denetim dışında olan Kamu İhale Kurumu’na bağlı olmayan belediye iştiraklerinin çoğunun zararda olmasına alışkınız ama kurulduğu günden bu yana İBB’nin en çok övündüğü şirketi İSPARK’ın zararda olması sizce de şaşırtıcı değil mi? Geçen yılı 1.533 milyon TL karla kapatan İSPARK, bu yılın ilk 9 ayında 167 milyon lira gelir elde etmesine karşın faaliyet zararı 3 milyon liraya ulaşmış.

Sinekten yağ çıkarıyor

Şimdi İSPARK’ın faaliyetlerine bakalım. İstanbul’daki tüm ara sokaklar İSPARK,  tarafından otopark olarak işletiliyor. Yine İstanbul’daki tüm taksi, minibüs duraklarından da gelir elde ediyor. Şehrin farklı yerlerine yaptığı katlı otoparklarda yer bulmak neredeyse mümkün değil. Bu arada İstinye ve Yeniköy’e yapılan marinalar da şirketin önemli gelir kaynaklarından biri. 2013 yılında biten bu marinalardan bir yılda yaklaşık 10 milyon lira gelir elde eden İSPARK, kıyılarda bağlanan tekne ve yatlardan gelir elde eden tonozcuları da saf dışı bırakıp bu hizmeti de kendisi vermeye başlamıştı. Şirketin son projesi ise sivil havacılık oldu. İSPARK, Heliport adlı çalışmasıyla trafiğin yoğun olduğu ana arterlerde helikopter servisine de başladı.
Hatta İSPARK, havalimanında yolcu karşılamaya gelenler için bile ücretli otopark yapacağını da açıklamıştı. Kısaca sinekten yağ çıkaran bir şirket karşımızda…
İSPARK’ın faaliyet giderleri neler olabilir peki? Yatırım gideri olarak yapılan otopark ve marinaların dışında pek fazla bir şey yok. Şirketin en önemli gideri araç sahiplerine fiş kesen ve büyük olasılıkla asgari ücretli çalışanlar… Bırakın Türkiye’yi dünyanın hiçbir yerinde hiçbir şirket personel giderleri nedeniyle zarar etmez… Şirketin internet sitesinde yer alan bilgilere göre İSPARK, 28 ilçede yaklaşık 2 bini aşkın personeliyle hizmet veriyor.
Geçen yıl 4 milyar dolar değer biçilen ve halk arz edileceği açıklanan İSPARK’ın yurtdışında da faaliyetleri var. Şirket, Pakistan'ın Lahor, Mısır'ın Kahire, Arnavutluk'un Tiran ve Fas'ın Rabat ve Marakeş şehirlerinin de aralarında bulunduğu birçok kente parklanma ve akıllı otopark sistemleri alanında danışmanlık hizmeti de vermişti.
Şimdi oturup faaliyet gideri en düşük olan, minimum tutarda yatırımla kurulduğu 2005 yılından bu yana kar eden bir şirket, nasıl olur da 2015’te zarar edebilir? Elbette geliri başka bir yere aktarılmadıysa!

İSPARK büyüdü zarar artıyor

Gelin şimdi de İSPARK’ın internet sitesindeki güncel rakamlara bakalım.

-İstanbul’un 606 noktasında 95 bin araç kapasiteli otopark

-2 bin 500 tekne ve yata hizmet veren 6 Tekne Park

-6 ülkeye otopark sistemi ihracı

-12 adet elektrikli araçlar için şarj istasyonu…

-90 bin yolcu kapasiteli Alibeyköy Otogarı’nın işletmesi…

İSPARK hızla büyüyor ama istikrarsız. Çünkü bir yıl karda, bir yıl zararda. Bu yılın ilk 9 ayındaki zararı 17 milyon 949 bin lira. Önceki gün konuyla ilgili yazdığım tweete İSPARK’tan yanıt gelmiş ancak sadece 2017 yılı bilançosunu paylaşmışlar. Evet, zarar yok hatta 11 milyon TL kar var. Peki, 2018’in ilk 9 ayında oluşan bu 18 milyonluk zararın gerekçesi ne? İBB Başkanına göre “mevsimsel, dönemsel…”

2018 yılının üçüncü çeyreğinde uzaylıların saldırısına mı uğradık ve İstanbullular hiç sokağa çıkmadıysa mümkün olabilir.

Türkiye için sıradan ama dünyaca ünlü üniversitelerin İşletme fakültelerinde ‘case study’ olmayı fazlasıyla hak eden bir vaka…

Önceki ve Sonraki Yazılar