S. Ersu Hızır

S. Ersu Hızır

Protokol ve İZBAN

İzmir Enternasyonal Fuar’ının açılışında yaşanan protokol krizi sonrası CHP Milletvekilleri açılış törenini terk etmişti. Kriz protokolde yeri bulunmayan, fuarla bağlantısı bulunmayan bazı iş adamları ile belediye bürokratlarına ön sırada yer ayrılırken, milletvekillerinin arka sıralara oturtulmasından çıkmıştı.

Eski bakanlardan Zekeriya Temizel, TBMM Kâtip Üyesi Özcan Purçu ve TBMM Sanayi Komisyonu üyesi Tacettin Bayır ve diğer milletvekilleri töreni terk etmişti.

Yaşanan bu krizin üzerinden 20 gün sonra İzmir yeni bir krizle sarsıldı. İZBAN’ın Selçuk’a kadar uzatılması ile ilgili düzenlenen törende yaşanan kriz. İZBAN nedir?

Aliağa Menderes arasında 80 kilometrelik raylı sistem taşımacılığına verilen ad. Proje 1999 yılında Büyükşehir Belediye Başkanı seçilen Ahmet Piriştina’nın sevdası idi. Gerçekleştirebilmek için DSP- MHP koalisyon hükü- meti döneminde yoğun çaba harcamıştı.

Yolcu anketleri, fizibiliteler yapıldı. Avam ve uygulama projeleri hazırlandı. Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD belediyenin çalışmalarını olumlu ve yeterli buldu.

TCDD ile İzmir Büyükşehir Belediyesi arasında hattın verimli kullanımı ve metro standartlarına yükseltilmesi konusunda protokol imzalandı.

Avrupa Yatırım Bankası’ndan kredi kullanımı konusunda görüşmeler gerçekleştirildi.

Kredinin kullanımı için Hazine Garantisi gerekiyordu. Görüşmeler devam ederken, seçimler yapılmış hükümet değişmişti.

Piriştina yeni hükümetin bakanlarına da İzmir’in geli- şimi ve ulaşımı için projenin önemini anlatmaya devam etti.

Piriştina bir yandan İZBAN projesini diğer yandan büyük uğraşlarla aldığı 2005 Üniversite Oyunları için uğraşıyordu.

2004 yerel seçimlerinde CHP’den aday olan Piriştina İzmirlilerin %50’sine yakın oyunu alarak tekrar seçilmişti.

Seçimler sonrası İZBAN için birçok kez Ankara’ya gitti, bakanlarla görüştü. Avrupa Yatırım Bankası ile görüşmeler yapıldı.

Proje ve fizibilite raporları sunuldu. İZBAN’ın yapımı için gerekli Hazine Garantisini almak için yoğun çaba harcadı.

Bu bilgileri yapılan görüşmelerin bir kaçının tanığı olarak sizlerle paylaşmak istedim. Piriştina’nın ani vefatından sonra haliyle bir süre durağanlık yaşandı.

Sonrası yerine seçilen Aziz Kocaoğlu, Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD ile yeniden görüşmelere başladı. Yeni protokoller yapıldı.

Projeye, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD yüzde 50’şer ortak oldular. Hattın yapımı için belediyenin finansal kaynağa ihtiyaç vardı.

Kredi kullanımı için Avrupa Yatırım Bankası ile tekrar görüşmelere başlandı. Hazırlanan fizibiliteler güncellenerek Avrupa Yatırım Bankasına sunuldu.

Fizibilite de; projenin toplam maliyeti 380 milyon avro olarak belirtilmişti.

Borçlunun kendi öz kaynakları 120 milyon avro, Banka kredisi 150 milyon avro, Diğer fonlar 110 milyon avro olmak üzere, toplam 380 milyon avro. Avrupa Yatırım Bankası kredisinin kullanımı için 12 Mart 2007’de Brüksel’de, 14 Mart 2007’de Ankara’da “ İzmir Banliyö Sistemi Finans Projesi” imzalandı.

Belediye hattın yapımında bu krediyi ve öz kaynaklarını kullandı. İşin yapımı sırasında karşılaşılan bir dizi zorluklar inançla ve sabırla aşıldı.

Türkiye’de bir ilk gerçekleştirildi. Aliağa Menderes arasında ilk etabı gerçekleştirilen hat önce Torbalı’ya uzatıldı.

Geçtiğimiz hafta Selçuk’a kadar uzatıldı. Selçuk’ta tören sırasında yaşanan nahoş olaylar tüm İzmirlileri üzdü. Kentin belediye başkanını slogan atarak konuşturmamak yanlış!

Yapımına ortak olunan bir projede taraflardan birine önceden haber vermemek doğru değil.

Günler öncesi Selçuk’ta tören yapılacağı yerel ve ulusal medyada yer alıyordu. İlanlar veriliyordu.

Kentin belediye başkanı ortak olduğu bir projenin töreninin düzenlenmesinde yer almıyorsa, Sizce tepkisiz mi kalmalı idi?

Yoksa tepkisini günler önceden dile mi getirmeliydi?

Tören günü gönderilen davetiye ile törene katılmalı mıydı?

Katılmamalı mıydı?

Katılma kararı verdiyse, programda konuşması da bulunuyorsa, Konuşmalı mı?

Konuşmamalı mıydı?

Konuşmaya başladıysa tamamlamalı mı?

Tören alanını terk mi etmeliydi? T

akdir tabi ki kişiye aittir.

Kişinin davranışının takdiri de, o makama getirenlerindir.

Tören sonrası İZBAN projesi ve hattının yapımına ilişkin açıklamalar yapıldı.

Yapılan açıklamalar ve 9 Eylül törenlerinde yaşananlar, gelecekte ki yeni kıvılcımların işaretini vermekte.

Dileğim, İzmir’in güzelleşmesi, İzmirlinin refahı için olumsuzlukların sona ermesidir.

Not: İzmir Büyükşehir Belediyesi adına Avrupa Yatı- rım Bankası ile Finans sözleşmesini imzalayan ve yapım çalışmalarını takip eden dönemin İzmir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter’i olarak kamuoyunun gerçekleri öğrenmesi için yukarıdaki bilgileri paylaşmak istedim…

Önceki ve Sonraki Yazılar