Tarihte ilk kez kara delik görüntülendi!

Event Horizon Projesi'nde çalışan astronomlar 2017'den beri kara deliklerle ilgili sürdürdükleri çalışmanın sonuçlarını açıkladı. Araştırmalar sonucu tarihte ilk kez bir kara delik fotoğrafı çekildi.

ABD Ulusal Bilim Vakfı, 2012’de bir kara deliğin çevresini gözlemlemek için kurulan Event Horizon Teleskobu’ndan (EHT) elde edilen ‘çığır açıcı sonucu’, Türkiye saatiyle saat 16.00’da başlayan basın toplantısıyla dünyaya gösterdi. Fotoğrafta, yoğun bir parlaklığa sahip “ateş çemberi”nin çevrelediği tam yuvarlak bir kara delik görülüyor. Bu parlaklığa, kızgın gazların deliğe düşmesi neden oluyor.

Kara deliğin kütlesinin güneşten 6.5 milyar kat daha büyük olduğu, dünyaya 53 milyon ışık yılı (500 bin katrilyon kilometre) uzaklığında olduğu, Virgo galaksi kümesindeki M87 adlı galakside bulunduğu ve fotoğrafın çekimi için dünyanın çeşitli yerlerindeki 8 teleskobun kullanıldığı bildirildi.

BBC’den Pallab Ghosh’un haberine göre, 40 milyar kilometre çapıyla Dünya’dan üç milyon kat daha büyük olan dev kara deliği bilim insanları “canavar” olarak tanımladı.

Fotoğrafla ilgili ayrıntılar bugün The Astrophysical Journal Letters adlı dergide yayımlandı.

Dev kara deliğin fotoğrafını çekme önerisini Hollanda’daki Radboud Üniversitesi’nden Profesör Heino Falcke getirmişti.

Fackle, BBC’ye yaptığı açıklamada, bu kara deliğin Virgo galaksi kümesindeki M87 adlı galakside bulunduğunu söyledi.

Fackle, kara deliği, “Evren’deki kara deliklerin ağır sıklet şampiyonu denebilecek bir canavar” olarak niteledi.

İşte o fotoğraf: